Lektion. Svenska 1. Muntlig framställning. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 1

Tema:

Muntlig framställning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. Eleven framför anföranden där innehållet är lätt att följa. Eleven kan ge och ta emot respons i diskussioner.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till muntlig framställning (10 min)
  • Presentera syftet med lektionen och dagens tema.
  • Diskutera kort vad en bra muntlig presentation innebär.
  • Ge exempel på presentationstekniker.
  • Fråga eleverna vad de anser är viktigt i en presentation.
2. Genomgång av anförande (15 min)
  • Gå igenom strukturen i en anförande.
  • Diskutera vikten av att anpassa innehållet för målgruppen.
  • Visa exempel på väl genomförda anföranden.
  • Diskutera vad som gör dessa anföranden effektiva.
3. Elevpresentationer (20 min)
  • Eleverna delas in i grupper om 3-4 och får förbereda korta presentationer.
  • De ska använda sig av insikterna från genomgångarna.
  • Varje grupp presenterar och ger feedback till varandra.
  • Lyssna och ge konstruktiv respons till varandra.
4. Sammanfattning och reflektionsdiskussion (5 min)
  • Sammanfatta dagens fokus och vad de lärt sig.
  • Öppna för frågor och reflektioner kring muntlig framställning.
  • Diskutera hur de kan använda dessa verktyg i framtiden.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Presentationsteknik: Att förstå grunderna i presentationsteknik är avgörande för att kommunicera effektivt. Detta inkluderar kroppsspråk, röststyrka och ögonkontakt.
  • Anpassning till målgrupp: Eleverna behöver lära sig att anpassa sitt språk och sitt innehåll utifrån vem som lyssnar och vad de behöver veta.
  • Kritisk granskning av egna presentationer: Eleverna ska reflektera över vad som gått bra, vad som kan förbättras, och ta emot kritik från sina kamrater.
  • Feedbackteknik: Att kunna ge och ta emot konstrukiv feedback är vitalt för att utvecklas som talare.
  • Digitala verktyg: Lär sig använda digital teknik för att förbättra framställningar och göra presentationer mer effektiva.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Presentation En framställning där ett ämne tas upp för en publik. Från latin “praesentatio” som betyder “att föra fram”.
Mottagaranpassning Anpassning av budskapet till publiken. Från svenskans “mottaga” och “anpassa”.
Argumentera Att föra ett resonemang för eller emot något. Från latin “argumentari” som betyder “att påvisa”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka egenskaper bör en god talare ha, och varför?
  • B. Hur kan man övervinna nervositet inför en presentation?
  • C. Vad är skillnaden mellan att informera och att övertyga i en presentation?

Aktivitet

Som aktivitet får eleverna jobba i grupper där de ska förbereda en kort presentation om ett valt ämne. De ska inkludera de olika tekniker som diskuterats, som mottagaranpassning och visning av digitala hjälpmedel. Presentationerna ska hållas för klassen och utvärderas av både läraren och klasskamraterna. Eleverna får också ge feedback till varandra för att utvecklas ytterligare som talare.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad lärde du dig om presentationsteknik idag?
2. Nämn en egenskap som gör en presentation effektiv.
3. Hur kan du förbereda dig mentalt inför en presentation?
4. Vilket digitalt verktyg skulle du vilja använda för din nästa presentation?
5. Vad tyckte du var mest utmanande med att ge respons?
6. Hur kan vi skapa en trygg miljö för att ge feedback?
7. Vad tyckte du om kamratrespons?
8. Vad skulle du vilja förbättra i din presentationsteknik?

Hemuppgift

För hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande text om vad de lärt sig om muntlig framställning och hur de kan tillämpa detta i framtiden. Texten ska vara minst två sidor lång (A4) och innehålla exempel från dagens lektion.

Citat

”Det är inte vad du säger, utan hur du säger det som gör en presentation minnesvärd.” – James Humes. Detta citat understryker vikten av presentationsteknik och hur leverans kan påverka mottagandet av ett budskap.


Modern Tillbaka-knapp