Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: |
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. | |
Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. | |
Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik. Frågor om upphovsrätt och integritet vid digital publicering. |
Betygskriterium (E)
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntlig framställning (10 min)
- Genomgång av syftet och vikten av muntlig framställning.
- Diskutera faktorer som gör en presentation intressant och engagerande.
- Visa exempel på effektiva presentationstekniker.
- Presentera digitala hjälpmedel som kan användas vid presentationer.
- Ställ frågor för att engagera eleverna.
2. Förberedelse av presentation (15 min)
- Dela in eleverna i grupper.
- Ge dem uppgifter att förbereda en kort presentation.
- Uppmana dem att diskutera och brainstorma idéer inom sina grupper.
- Övervaka grupperna och ge stöd vid behov.
- Samla feedback och förväntningar inför presentationerna.
3. Genomförande av presentationer (20 min)
- Varje grupp presenterar sin uppgift.
- Ge utrymme för frågor och respons efter varje presentation.
- Öva på att ge konstruktiv kritik.
- Samla in synpunkter från resten av klassen.
- Avsluta med att diskutera lärdomar från presentationerna.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
- Fråga eleverna vad de har lärt sig.
- Diskutera hur de kan tillämpa det de lärt sig i framtida presentationer.
- Dela ut hemuppgifter och förklara förväntningarna.
- Avsluta lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntliga presentationer: Eleverna lär sig om olika typer av muntliga presentationer, inklusive träningsmetoder för att öva sina färdigheter.
- Källkritik: Grundläggande källkritik och hur man kan använda den i sina presentationer.
- Digitala verktyg: Användning av digitala verktyg för att förbättra presentationerna och göra dem mer tillgängliga.
- Feedback och respons: Vikten av att ge och ta emot feedback för att förbättra sina färdigheter.
- Argumentation: En grundläggande förståelse för hur man bygger upp sina argument i både tal och skrift.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Argumentation | Processen av att presentera argument för att stödja en åsikt eller ståndpunkt. | Från latinets “argumentatio” som innebär bevisande. |
Presentation | Visning eller framställning av information för en publik. | Från latinets “praesentatio” vilket betyder att visa eller leverera något. |
Källkritik | Bedömning av informationens kvalitet och trovärdighet hos källor. | Från ordet “källa” och “kritik”, som betyder att granska. |
Diskussionsfrågor
A. Varför är det viktigt att anpassa informationen efter mottagaren? Diskutera med ett exempel.
B. Vilka verktyg och strategier kan man använda för att hålla en effektiv presentation? Diskutera deras för- och nackdelar.
C. Hur skiljer sig feedback i tal jämfört med skrift? Hur kan vi använda dessa skillnader för att bli bättre kommunikatörer?
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och får en kort tid på sig att förbereda en presentation om ett aktuellt ämne. Varje grupp ska sedan använda digitala verktyg, tex. PowerPoint eller Prezi, för att skapa en visuell presentation. Under aktiviteten ska de tänka på att inkludera bilder, statistik och fakta som stärker deras argument. Grupperna presenterar sedan sina resultat för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är syftet med en presentation? | Att förmedla information på ett engagerande sätt. |
2. Vilka tekniker kan göra en presentation mer intressant? | Visuella hjälpmedel, berättande och interaktion med publiken. |
3. Hur kan vi ge bra feedback? | Genom att vara specifika och konstruktiva i våra synpunkter. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna förbereda en presentation på 5 minuter om ett valfritt ämne. De ska inkludera minst tre källor, som de ska redovisa i sin presentation. Fokus ska ligga på att använda effektiva presentationstekniker och att vara väl förberedda inför att presentera inför klassen.
Citat
“Det är inte vad du säger, utan hur du säger det.” – Maya Angelou, 1991. Detta citat betonar vikten av uttryck och presentationsteknik, något som är centralt för denna lektion.
Uppföljning
Diskutera hur lektionen har gått och vilka skillnader i presentationsstil som de har lagt märke till bland sina klasskamrater efter att de hört olika stilar under lektionen.