“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Muntlig kommunikation och presentationsteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. | Eleven kan genomföra en enkel muntlig presentation som är anpassad till mottagaren. Presentationen innehåller relevanta detaljer och redovisas på ett tydligt sätt. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntlig framställning (10 min)
- Diskutera vikten av att anpassa presentationer till olika publiker.
- Gå igenom vad som gör en presentation intressant och engagerande.
- Visa exempel på effektiva användningar av digitala hjälpmedel.
- Presentera olika sätt att ge och ta emot respons.
2. Övning i presentationsteknik (20 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Låt varje grupp förbereda en kort presentation på 2-3 minuter om ett valt ämne.
- Ge grupperna tid att öva och diskutera sin presentation.
- Observera och ge feedback på gruppens förberedelser.
3. Genomförande av presentationer (15 min)
- Låt grupperna hålla sina presentationer inför klassen.
- Uppmuntra alla att ställa frågor efter varje presentation.
- Ge direkt feedback till grupperna efter varje presentation.
- Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från presentationerna.
- Fråga eleverna vad de lärt sig och hur de kan använda informationen i framtiden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntlig kommunikation: Förståelse för hur man kommunicerar effektivt i tal, inklusive röst, kroppsspråk och ögonkontakt.
- Feedback och respons: Vikten av att ge och ta emot konstruktiv kritik.
- Presentationsteknik: Användning av visuella hjälpmedel och digital teknik vid framföranden.
- Förberedelse och övning: Hur man bäst förbereder sig för en presentation och övar sin framställning.
- Analys av exempel: Granska framgångsrika och mindre lyckade presentationer för att förstå vad som påverkar effektiva muntliga framställningar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Presentation | En framföring av information som syftar till att informera eller övertyga en publik. | Från latin “praesentatio”, meaning “att visa” eller “att presentera”. |
Feedback | Information eller kritik gällande något som utförts, ofta i syfte att förbättra. | Engelska “feedback”, sammansatt av “feed” och “back”. |
Argumentation | Processen av att framföra skäl och bevis för att stödja en ståndpunkt eller åsikt. | Från latin “argumentatio”, som står för “att bevisa”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken typ av presentation tycker du är mest effektiv i skolan och varför?
- B. Hur kan vi använda feedback på ett konstruktivt sätt för att förbättra våra presentationer?
- C. I vilket sammanhang anser du att muntlig kommunikation är viktigast för framtiden och varför?
Aktivitet
Varje elev får i uppdrag att förbereda en kort presentation (max 3 minuter) om ett valfritt ämne. De ska använda sig av minst ett visuellt hjälpmedel, som en PowerPoint-presentation eller en affisch. Under presentationen ska de försöka engagera sin publik genom att ställa frågor eller be om input. Efter varje presentation får klasskamraterna ge feedback om vad som var bra och vad som kan förbättras.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad var det bästa med dagens lektion? | Eleven skriver sitt svar. |
Vad skulle du vilja bli bättre på i muntlig kommunikation? | Eleven skriver sitt svar. |
Hur kan du använda feedback i framtiden? | Eleven skriver sitt svar. |
Vilket ämne skulle du vilja presentera i framtiden? | Eleven skriver sitt svar. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort argumenterande text (1-2 A4-sidor) där de ska ta ställning till ett aktuellt ämne de brinner för. De ska argumentera för sin ståndpunkt och inkludera minst tre källor i sin text. Denna uppgift syftar till att utveckla deras förmåga att strukturera sina argument och att tänka kritiskt kring ämnet de valt.
Citat
”Ord är, naturligtvis, den mest oförutsägbara av all teknologi.” – J. J. Abrams, 2004. Detta citat belyser vikten av språk och kommunikation för att förmedla budskap och känslor, vilket är centralt i våra presentationer och muntliga framställningar.
“`