En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska 1. Muntlig och skriftlig kommunikation. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Ärskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 1

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning.
  • Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion.
  • Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
  • Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text.
Eleven kan med viss säkerhet framställa kortare texter. Eleven kan med viss säkerhet använda grundläggande språkriktighet.

[Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kursinnehåll (10 min)
  • Gå igenom kursplanen och dess målsättningar.
  • Diskutera vikten av språk och litteratur.
  • Berätta om de typer av texter som kommer att behandlas.
  • Ställ frågor för att fånga upp elevernas förkunskaper.
2. Muntlig framställning (15 min)
  • Demonstrera en exempelpresentation.
  • Diskutera vad som gör en presentation engagerande.
  • Ge exempel på presentationstekniker.
  • Låt elever fundera på ämnen för sina egna presentationer.
3. Skriftlig framställning (15 min)
  • Förklara skillnaden mellan olika texttyper.
  • Gå igenom struktur och innehåll i argumenterande texter.
  • Visa exempel och analysera dem tillsammans med klassen.
  • Ställ frågor för att uppmuntra till reflektion.
4. Sammanfattning och frågor (10 min)
  • Gå igenom de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Öppna för frågor och diskussion.
  • Ge eleverna tid att ställa frågor om oklara begrepp.
  • Avsluta med att ge information om nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Muntlig framställning: Eleverna ska kunna presentera information och åsikter med tydlighet och trygghet.
  • Skriftlig framställning: Förmågan att strukturera och formulera argument samt bearbeta och redigera texter är avgörande.
  • Kreativitet: Att övervinna skrivkramp och våga uttrycka sig med egna ord är centralt för kreativt skrivande.
  • Källkritik: Viktigt att kunna värdera källor och argumentera för sina åsikter utifrån evidens.
  • Språkriktighet: Att kunna använda ett korrekt och varierat språk bidrar till större tydlighet i både skrift och tal.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
ArgumentationProcessen där man presenterar och försvarar sin ståndpunkt.Ursprungsord från latin, “argumentatio”.
RetorikLäran om konsten att tala eller skriva effektivt.Kommer från grekiskans “rhetorike”.
SpråkriktighetAtt använda språket korrekt och på ett varierat sätt.Består av svenska ord.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder det att någon är en bra talare och vilka egenskaper har de?
  • B. Hur kan man använda språk för att övertyga andra människor?
  • C. Vilka faror finns det med att alltid följa språkliga normer? Kan kreativitet leda till språklig förändring?

Aktivitet

Eleverna ska förbereda en kort presentation om ett ämne som intresserar dem. De ska använda sig av presentationsteknikerna de lärt sig under lektionen. Presentationen ska vara mellan 3-5 minuter lång och bör inkludera en kort introduktion, huvuddel och avslutning. Enkamraterna ska ge konstruktiv feedback efter varje presentation. Detta syftar till att utveckla både tal- och presentationsförmåga.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad är huvudsyftet med muntlig framställning?Att förmedla information på ett tydligt sätt.
Vilka faktorer gör en presentation effektiv?Struktur, engagemang och tydlighet.
Vad innebär språkriktighet?Att använda ett korrekt och varierat språk.
Hur kan man kritiskt granska en text?Genom att bedöma dess källor, syfte och argumentation.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort argumenterande text där de tar ställning till ett av två valfria ämnen. Texten ska vara mellan 1-2 sidor A4 och ska inkludera en inledning, argument, motargument och en avslutning. De ska använda sig av de tekniker de lärde sig under lektionen för att strukturera sin text.

Citat

“Språket är den karaktärsdragen av alla mänskliga förmågor.” – Noam Chomsky (1965) Detta citat belyser hur centralt språk är för vår tänkande och kommunikation, en grundläggande del av den litteratur och de strukturer vi kommer att jobba med i kursen.

Uppföljning

Uppföljning av elevernas presentationsförmåga och skriftliga framställningar kommer att göras under de kommande lektionerna.


×