Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 1. Muntlig presentation och argumentation. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Svenska 1

Tema:

Muntlig presentation och argumentation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Grunderna i den retoriska arbetsprocessen. Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik. Frågor om upphovsrätt och integritet vid digital publicering. Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer. Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier. Grundläggande språkliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera språk och språklig variation samt diskutera språkriktighetsfrågor. Språklig variation i talat och skrivet språk med tonvikt på hur språkvariationen hänger samman med till exempel geografisk och social bakgrund samt ålder och kön.
Betygskriterium (E) Eleven beskriver översiktligt olika aspekter av muntliga och skriftliga framställningar. Eleven kan ge och motta respons på presentationer. I skriftliga arbeten använder eleven en grundläggande språklig korrekthet.

Källa: [Gy11, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till muntliga presentationer (15 min)
  • Gå igenom innebörden av en muntlig presentation och dess syfte.
  • Diskutera vad som gör en presentation intressant.
  • Kolla på exempel på högkvalitativa presentationer från olika källor.
  • Presentera användning av digitala hjälpmedel.
2. Planering av presentationer (15 min)
  • Låt eleverna välja ämnen att presentera.
  • Dela ut mallar för hur man kan strukturera sina presentationer.
  • Diskutera hur man anpassar innehållet till olika mottagare.
  • Uppmuntra till frågor och diskussion om ämnena.
3. Presentation och feedback (15 min)
  • Ge eleverna tid att förbereda sina presentationer i mindre grupper.
  • Varje elev presenterar sin plan kort för klassen.
  • Ge utrymme för feedback direkt efter varje presentation.
  • Diskutera hur respons kan förbättra presentationsförmågan.
4. Reflektion och sammanfattning (5 min)
  • Sammanfatta det som diskuterats under lektionen.
  • Diskutera hur eleverna kan tillämpa dessa färdigheter.
  • Ge en översikt av kommande lektioner.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationsteknik: Studera grunderna i argumentation och hur man bygger ett logiskt resonemang. Viktigt att kunna övertyga sin publik.
  • Muntlig framställning: Hur man strukturerar en presentation och anpassar den till mottagaren. Beakta tiden och intresset hos åhörarna.
  • Kritisk granskning: Förmågan att ge och ta emot konstruktiv feedback kan hjälpa eleverna att förbättra sina presentationer.
  • Digitala verktyg: Vara medveten om hur man använder digital teknik effektivt i muntliga framställningar.
  • Språkriktighet: Känna till vikten av korrekt språkbruk och hur det påverkar publikens uppfattning av informationen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argumentation Att presentera skäl eller bevis för att stödja en ståndpunkt. Från latinets “argumentare” som betyder “att göra ett framställande”.
Respons Återkoppling eller reaktion på en presentation. Från latinets “respondere” som betyder “att svara”.
Språkriktighet Korrekt och anpassat språkbruk i olika sammanhang. Från det svenska ordet “språk” och “riktig” som gemensamt refererar till korrekt användning.
Mottagare Den eller de som tar emot information eller en presentation. Kommer från verbet “motta”, som betyder att ta emot.

Diskussionsfrågor

A. Hur kan argumentationen påverka ett budskap och dess mottagande?
B. Vilken roll spelar presentationstekniken i att få fram ett budskap?
C. Vad innebär det att ge och få konstruktiv feedback och hur kan det användas i skolarbetet?

Aktivitet

Eleverna ska i par förbereda och genomföra en kort muntlig presentation på 3-5 minuter om ett valt ämne. De ska inkludera argumentation, använda digitala verktyg som PowerPoint eller Prezi samt ge varandra feedback efter varje presentation. Tiden för förberedelse är 20 minuter, följt av presentationerna.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är viktigt att tänka på vid muntliga presentationer? Mottagaranpassning och tydlighet.
Hur kan digitala hjälpmedel stödja en presentation? Genom att göra informationen mer tillgänglig och interaktiv.
Vad betyder språkriktighet? Korrekt och anpassad användning av språket.
Varför är feedback viktigt? Det hjälper till att förbättra presentationer och utveckla färdigheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en argumenterande text om ett valt ämne där de ger sina åsikter och stödjer dem med fakta. Texten ska vara minst två A4-sidor och lämnas in inom en vecka.

Citat

*“Det är inte vad man säger, utan hur man säger det.”* – Mark Twain, 1897. Detta citat reflekterar vikten av presentationsteknik och hur sättet man framfört ett budskap kan påverka dess mottagande.

Uppföljning

Vi kommer att repetera innebörden av sångerna texterna i nästa lektion och knyta an till de begrepp vi tagit upp idag.


Modern Tillbaka-knapp
×