Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 2
Tema:
Analys av skönlitterär text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys och tolkning av skönlitteratur från olika genrer, och enkla texter med litterära kvaliteter. | Eleven läser och återger huvudinnehållet i skönlitterära verk, och gör enkla tolkningar av dessa. Eleven kan diskutera centrala teman och problem ställda i texterna. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till litterär analys (10 min)
- Presentera syftet med litterär analys.
- Förklara begrepp som tema, motiv och karaktär.
- Ge exempel på hur man kan analysera en text.
- Diskutera vad som gör en text intressant eller relevant.
2. Textval (10 min)
- Presenter en skönlitterär text (exempelvis en novell).
- Låt eleverna läsa korta utdrag av texten.
- Diskutera vilka känslor och tankar texten väcker.
- Fråga eleverna vad de skulle vilja veta mer om i textvalet.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i mindre grupper.
- Ge varje grupp en textfragment att diskutera.
- Be grupperna identifiera teman och motiv i texterna.
- Sammanställ resultaten i klassen och diskutera skillnaderna.
4. Avslutande reflektion och genomgång (15 min)
- Samla klassens insikter och reflektioner.
- Be eleverna att formulera egna tolkningar av texterna.
- Diskutera vad som kan göras för att fördjupa förståelsen av litteratur.
- Ge feedback på elevgruppens diskussioner.
Ämnesinnehåll
- Skönlitterära verk: Viktigt att eleverna läser och diskuterar olika genrer, som romaner, noveller och dramatik.
- Analysera text: Förståelse för olika litterära grepp och stilar.
- Reflektion: Elevernas egna åsikter och känslor om texten är viktiga för analysen.
- Koppla till samhälle: Hur litteraturen speglar samhällsfrågor och aktuella händelser.
- Texter och kontext: Förståelse av författarens bakgrund och tidens influenser på texten.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tema | Det centrala ämnet eller budskapet i en text. | Kommer från grekiska ‘thema’ som betyder ‘läggning’ eller ‘förslag’. |
Motiv | Återkommande inslag och element i texten som bidrar till temat. | Kommer från latin ‘movere’ som betyder ‘att röra’ eller ‘beväga’. |
Karaktär | En person eller figur i en berättelse som har specifika egenskaper. | Kommer från grekiska ‘charaktēr’ som syftar på en prägel eller en markering. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar författarens bakgrund textens innehåll och teman?
- B. Vilken betydelse har miljöbeskrivningar i litteraturen?
- C. Hur kan vi använda litteratur för att förstå samhället bättre?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika skönlitterära texter. Varje grupp får i uppgift att utföra en djupgående analys av sin text och förbereda en kort presentation. Under sina analyser ska de fokusera på teman, motiv och litterära tekniker. Eleverna ska också diskutera hur dessa element ska bidra till att förstå textens budskap. Presentationen avslutas med en gemensam diskussion där de andra grupperna får ställa frågor.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett tema? | Det centrala ämnet i en text. |
Ge ett exempel på ett motiv. | Att förlora och vinna – en återkommande aspekt i många berättelser. |
Hur påverkar miljön karaktärerna? | Den påverkar deras handlingar och känslor. |
Varför är karaktärsutveckling viktigt? | Det ger djup och gör berättelsen mer relaterbar. |
Hur kan litterära analyser tillämpas? | De kan hjälpa oss att förstå olika samhällsfrågor. |
Vad kan vi lära oss av litteratur? | Vi kan lära oss om livserfarenheter, teman och känslor. |
Vad är litterär stil? | Det sätt med vilket författaren uttrycker sig på. |
Ge två exempel på litterära genrer. | Roman och novell. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en skönlitterär bok eller novell och skriva en analys som omfattar deras personliga reflektioner samt de teman och motiv som de kan identifiera. Analysen ska vara 2-3 A4-sidor lång och inkludera citat från texten för att stödja deras argument.
Citat
*”Det är inte vad du ser men vad du observerar som betyder något.”* – Arthur Conan Doyle. Detta citat poängterar vikten av djupare förståelse och analys av litterära verk, något som är centralt för dagens lektion.