Lektion. Svenska 2. Argumentationsanalys i debattartiklar. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Argumentationens uppbyggnad och funktion i olika texttyper, med särskilt fokus på debattartiklar och argumenterande texter. Eleven kan analysera och värdera argument i olika texter och ge exempel på hur dessa används för att påverka mottagaren.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till argumentation (15 min)
  • Gå igenom vad argumentation är och dess grundläggande komponenter.
  • Diskutera syftet med argumenterande texter.
  • Ge exempel på olika typer av argument.
  • Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av argumentation.
2. Analys av debattartiklar (20 min)
  • Dela ut exempel på debattartiklar och låt eleverna läsa dem.
  • Identifiera argument och motargument i texterna.
  • Diskutera elevernas intryck av argumentationen i grupper.
  • Sammanfatta diskussionerna i klass med fokus på effektivitet i argumentationen.
3. Praktisk tillämpning – skrivövning (15 min)
  • Ge eleverna i uppdrag att skriva en egen kort debattartikel utifrån ett aktuellt ämne.
  • Inkludera både argument och motargument.
  • Låt några elever läsa sina texter högt för klassen.
  • Ge konstruktiv kritik och uppmuntrade diskussioner kring texterna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationens struktur: Förståelse för hur en argumenterande text är uppbyggd inklusive tes, argument och motargument.
  • Retoriska begrepp: Kännedom om olika retoriska medel och deras användning i texter.
  • Textanalys: Utveckla analytiska färdigheter för att verkligen förstå budskapet i debattartiklar.
  • Källkritik: Förmåga att kritiskt granska källor och bedöma deras trovärdighet.
  • Argumentationsteknik: Lär dig hur man presenterar argument för att övertyga en publik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument En påstående som stöder eller motsäger något i en diskussion. Från latin “argumentum”, som betyder bevis eller bevisning.
Debattartikel En text som argumenterar för eller emot ett specifikt ämne. Svenskt ord där “debatt” härstammar från latin “debattere” som betyder att diskutera.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka känslor förmedlar olika typer av argumentation och hur påverkar det mottagaren?
  • B. Hur kan vi se på argumentation som en form av maktutövning i samhället?
  • C. Kan en debattartikel vara för subjektiv? Vad innebär det i så fall för dess trovärdighet?

Aktivitet

Planera en debatt i klassen där eleverna delas in i grupper med olika åsikter om ett aktuellt ämne. Varje grupp ska förbereda argument för sin ståndpunkt och förbereda sig för att svara på motargument från andra grupper. Debatten kan ledas av läraren eller en utsedd ordningsförare som håller tid och ser till att reglerna följs. Det ger eleverna möjlighet att praktisera sina argumentationstekniker i en verklig situation.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en argumentation? En serie påståenden som stöder en viss synpunkt.
Nämn tre delar som finns i en debattartikel. Tes, argument, slutledning.
Vilken funktion har retoriska medel? De förstärker argumentationen och engagerar läsaren.
Hur kan man kritisera en debattartikel? Genom att undersöka dess källor och argumentens logik.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en debattartikel om ett aktuellt ämne som de brinner för. Artikeln ska vara strukturerad och innehålla en tydlig tes, minst tre argument samt bemötande av möjliga motargument. Längden ska vara 2-3 sidor på A4. Artikeln ska också inkludera källor som stöder deras argument.

Citat

“Argumentet är en väg till sanning, en bro mot andra.” – okänd

“`


Modern Tillbaka-knapp