Lektion. Svenska 2. Dramatik: struktur och analys. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Dramatik: struktur och analys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk.
Dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, till exempel anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut.
Sätt att bearbeta olika former av dramatiska texter och sceniska berättelser samt skönlitterära texter för att uppnå maximalt sceniskt uttryck.
Analys och tolkning av olika dramatiska texter och sceniska gestaltningar.
Dramaturgiska begrepp, till exempel tid, rum, rytm, anslag och vändpunkt.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor.
Eleven gör en enkel analys av någon enkel dramatisk text och tolkar denna.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till dramatik (10 min)
  • Definiera vad dramatik är och ge exempel på kända dramatiker.
  • Diskutera skillnader mellan dramatik och andra litterära former.
  • Introducera centrala begrepp inom dramatik.
  • Gå igenom dagens lektionens struktur.
2. Dramatiska strukturer (15 min)
  • Presentera de olika elementen i en dramatisk text: handling, tid, rum, och karaktärer.
  • Ge exempel på dramaturgiska verktyg och deras betydelse.
  • Diskutera olika typer av dramatiska strukturer (t.ex. treaktstrukturen).
  • Visa exempel på hur dessa strukturer används i kända pjäser.
3. Gruppdiskussion och analys (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en dramatisk text att analysera.
  • Diskutera textens uppbyggnad och användning av dramaturgiska verktyg.
  • Varje grupp presenterar sin analys för klassen.
  • Uppmuntra till frågor och kommentarer från övriga elever.
4. Skriva dramatisk text (10 min)
  • Förklara syftet med att skriva dramatisk text.
  • Ge eleverna en övning där de får skapa en kort dramatisk text med fokus på de lärda koncepten.
  • Diskutera dessa texter i par eller små grupper.

Ämnesinnehåll

  • Dramatisk textstruktur: Förståelse för hur en dramatisk text är uppbyggd och hur olika element samverkar för att skapa en helhet.
  • Dramaturgiska verktyg: Kännedom om verktyg som anslag, vändpunkt och avslut och deras betydelse i berättandet.
  • Analys av dramatiska verk: Förmåga att analysera och tolka olika dramatiska texter och deras historiska kontext.
  • Praktiskt skrivande: Utveckla färdigheter i att skriva dramatisk text utifrån givna teman och strukturer.
  • Kreativt samarbete: Förmåga att arbeta med andra i kreativa processer, diskutera och dela idéer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dramatik En genre inom litteraturen som fokuserar på att skildra livets händelser genom dialog och handling. Från grekiska “dramatikos”, vilket betyder “att handla”.
Dramaturgi Läran om dramatisk struktur och uppbyggnad av berättelser. Från grekiska “dramaturgos” som betyder “dramatiskt arbete”.
Karaktär En person eller figur i en berättelse eller pjäs. Från latin “character”, vilket refererar till en särskiljande egenskap.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar dramatisk struktur publikens upplevelse av en berättelse? Diskutera med hänvisning till exempel på pjäser.
  • B. Vilken roll spelar tidsperioden för tematiken i en dramatisk text? Ge konkreta exempel från kända verk.
  • C. I vilken utsträckning tror ni att dramatik speglar samhället? Resonera kring aktuella och historiska exempel.

Aktivitet

Eleverna ska tillsammans med en grupp skriva en kort dramatisk text baserad på ett givet tema eller en situation. De ska tillämpa de dramaturgiska verktygen som diskuterats i klassen och tänka på hur de olika elementen (karaktärer, tid och rum) samverkar för att skapa en meningsfull berättelse. Efter att texten är skriven, kommer grupperna att framföra sina pjäser för klassen, vilket uppmuntrar till diskussion och reflektion kring de dramatisk struktur och kreativa processer som genomgåtts.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är dramatik? En litterär genre som skildrar livets händelser genom dialog och handling.
Nämn tre dramaturgiska verktyg. Anslag, vändpunkt, avslut.
Vilka element behöver en dramatisk text ha? Handling, rum, tid, roller och språk.

Hemuppgift

Eleverna ska välja ett drama eller en pjäs som de har läst eller sett, och skriva en analys av den. Analysen ska inkludera en beskrivning av dess struktur, karaktärerna, och hur de olika dramaturgiska verktygen används. Eleverna får cirka 2-3 sidor A4 och ska även reflektera över hur pjäsen speglar sitt samhälle.

Citat

“All dramatics is the art of creating conflict.” – Stanislavski, 1936. Detta citat framhäver hur central konflikten är i dramatik, och det är genom konflikter som berättelser får liv och utvecklas.

“`


Modern Tillbaka-knapp