“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Dramatik: struktur och analys
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk. Dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, till exempel anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut. Sätt att bearbeta olika former av dramatiska texter och sceniska berättelser samt skönlitterära texter för att uppnå maximalt sceniskt uttryck. Analys och tolkning av olika dramatiska texter och sceniska gestaltningar. Dramatisk text från olika historiska epoker. Teorier om den dramatiska textens uppbyggnad och dess relation till sitt eget samhälle. |
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor. Eleven beskriver översiktligt hur olika uttryck samverkar i dramatisk text och hur dramatisk text samverkar med andra uttrycksformer. Eleven gör en enkel analys av någon dramatisk text och tolkar denna. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till dramatik (10 min)
- Förklara vad dramatik innebär och dess betydelse i litteraturen.
- Ge exempel på kända dramatiker och deras verk.
- Diskutera olika typer av dramatiska texter.
- Presentera eleverna för begrepp som handling, rum, tid och karakterisering.
2. Analys av en dramatisk text (20 min)
- Välj en dramatisk text och läs den tillsammans med klassen.
- Diskutera textens struktur och dramaturgiska verktyg.
- Identifiera textens huvudroller och deras relationer.
- Fokus på de dramatiska vändpunkterna och hur de påverkar berättelsen.
3. Skriva egen dramatisk text (15 min)
- Ge eleverna tid att börja skriva en kort dramatisk text.
- Uppmuntra dem att använda dramaturgiska verktyg från lektionen.
- Erbjud vägledning och stöd under processen.
- Samla in deras texter för bedömning vid ett senare tillfälle.
4. Reflektion och diskussion (5 min)
- Låt eleverna reflektera över sin egen skapande process.
- Fråga hur de upplevde att skriva dramatik.
- Diskutera vikten av feedback i skrivprocessen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Handling: Förstå hur handlingen i en dramatisk text är uppbyggd och betydelsefull för berättelsen.
- Dramaturgi: Lär dig om de olika dramaturgiska verktyg som hjälper till att strukturera en berättelse.
- Karaktärer: Analysera rollerna och deras utveckling genom texten.
- Sceniska uttryck: Förstå hur sceniska element samverkar med texten.
- Kulturell kontext: Reflektera över hur den dramatiska textens betydelse kan variera beroende på historisk och kulturell kontext.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Dramatik | Kallas den konstform som använder dialog och handling för att skådespela beräkningar. | Från grekiskans dramatikos som betyder “handlingskonst”. |
Dramaturgi | Studiet av dramatiska strukturer och hur dessa påverkar berättande. | Från franskans dramaturgie och grekiskans drama. |
Karaktär | En person eller figur i en berättelse eller framträdande. | Från grekiskans charaktern, som syftar på en person eller figur i dramatik. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan dramatik spegla samtida samhällsfrågor? Diskutera med exempel från kända verk.
- B. Vilken roll spelar dialog i den dramatiska texten? Hur kan det påverka publikens upplevelse?
- C. Vad innebär det att skriva en dramatisk text utifrån egna erfarenheter, och vilken påverkan kan det ha på skapandet?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort scen baserad på ett givet tema. De ska använda sina kunskaper om dramatik och dramaturgi för att skriva en dialog, definiera karaktärer och strukturera handlingen enligt dramaturgiska verktyg. Scenen ska presenteras för resten av klassen, vilket ger möjlighet för feedback och diskussion.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är syftet med dramaturgiska verktyg? | Att strukturera berättelser så att de engagerar publiken. |
2. Hur kan rum och tid påverka en dramatisk text? | De sätter ramarna för karaktärernas handlingar och publikens förståelse. |
3. Vilka element är centrala i en dramatisk text? | Handling, karaktärer, språk och rytm. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort dramatisk text (minst 2 sidor A4) med hjälp av de dramaturgiska verktyg vi diskuterat under lektionen. De uppmanas att tänka på hur deras text kan berätta en historia som är både intressant och strukturell. Hemuppgiften ska lämnas in vid nästa lektion och det kommer att ske en peer-review session i klassen.
Citat
Till dramatikens hjärta hör alltid människans djupare konflikter. – Okänd
“`