Lektion. Svenska 2. Kritisk granskning av nyhetsmedier. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 2

Tema: Kritisk granskning av nyhetsmedier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Svenska i gymnasiet handlar bland annat om att kritiskt kunna granska och reflektera över nyhetsmedier och deras budskap. Undervisningen bör belysa hur medier påverkar vår världsbild och vilka normer och värderingar som förmedlas genom olika typer av medier. Eleverna ska utveckla sin förmåga att analysera och utvärdera information från olika källor.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt diskutera och redogöra för centrala aspekter av olika texter och deras innehåll, samt ange exempel på hur mediebevakning kan påverka samhällsopinionen och individens uppfattning av verkligheten.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)
  • Presentera temat för lektionen och dess relevans.
  • Diskutera vikten av kritisk granskning av nyhetsmedier.
  • Ge exempel på aktuella nyhetsinslag som kan granskas.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att reflektera över sina egna erfarenheter av nyheter.
2. Genomgång av olika källor (15 min)
  • Visa exempel på olika typer av nyhetskällor (webb, TV, tidningar).
  • Diskutera skillnaderna mellan dessa källor och deras trovärdighet.
  • Lyft fram vikten av att tänka kritiskt när man konsumerar nyheter.
  • Ge konkreta kriterier för vad en bra nyhetskälla är.
3. Övning i kritisk granskning (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika nyhetsartiklar att granska.
  • Ge dem specifika frågor att besvara: Vilka faktorer påverkar presentationen av nyheten?
  • Be grupperna diskutera och sammanfatta sina fynd.
  • Samla allas insikter i en gemensam diskussion om de presenterade artiklarna.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Diskutera vad som har lärts under lektionen kring nyhetsgranskning.
  • Ställ frågor som: Hur förändrar granskningen vår uppfattning om medier?
  • Koppla till hur denna kunskap kan användas i deras eget liv.
  • Ge dem en uppgift att tänka på till nästa gång – hur påverkas de av medier i vardagen?

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Mediekritik: Förståelse för mediers påverkan på samhället och individen. Eleverna bör kunna reflektera över hur propaganda, fake news och redaktionella val påverkar nyhetsbevakningen.
  • Källhantering: Att kunna skilja på pålitliga och opålitliga källor är centralt för deras medialäskunnighet.
  • Opinionsbildning: Hur nyheters framställning kan forma allmänhetens åsikter och attityder. Diskutera exempel på hur olika nyhetskällor påverkar opinionen.
  • Normer och värderingar: Eleverna bör kunna identifiera vilka samhällsnormer som kommuniceras genom olika nyheter.
  • Reflexivitet: Uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och ifrågasätta information istället för att accepta den för vad den är. Detta är viktigt för att skapa en medveten mediekonsument.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kritiskt tänkande Förmåga att analysera och värdera information Från latinets “criticus”, vilket betyder “bedömande”.
Mediekritik Analys och värdering av medier och deras innehåll Från franskans “critique” vilket härstammar från grekiskans “kritikos”.
Trovärdighet Möjligheten att lita på någon eller något Från tyskan “verlässlich” som betyder “pålitlig”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken roll har media i att forma en individs värderingar och övertygelser?
  • B. Hur bör vi som samhälle reagera på spridningen av falska nyheter?
  • C. I vilken utsträckning påverkar våra egna fördomar den information vi väljer att konsumera?

Aktivitet

Som en praktisk aktivitet kan eleverna skapa sina egna nyhetsartiklar, där de arbetar i grupper. Varje grupp väljer ett aktuellt ämne och presenterar det från olika perspektiv. Skapa rubriker, bodytext och källor för att mäta och använda källor på ett korrekt sätt. Efter fullföljd av projektet ska grupperna presentera sina nyheter för klassen och försvara sina perspektiv. Denna aktivitet syftar till att öka deras förståelse för medieproduktion och granskning.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är syftet med kritisk granskning? Att analysera och värdera information för att bättre förstå dess påverkan.
2. Hur kan vi identifiera bias i nyhetsrapportering? Genom att vara medvetna om ordval, urval av källor och hur berättelsen presenteras.
3. Vilken betydelse har källkritik? Det är avgörande för att skilja mellan fakta och åsikter och att utveckla en medveten mediekonsumtion.

Hemuppgift

För hemuppgift ska eleverna skriva en kritisk granskning av en nyhetsartikel från en valfri källa. De ska inkludera källkritiska perspektiv och diskutera nyhetens påverkan. Minst 2 sidor, Times New Roman, 12 punkter. Det ska också innefatta en kort reflektion över deras känslor tillskrivna textens framställning.

Citat

”Det som inte dödar oss gör oss starkare.” – Friedrich Nietzsche, 1888. Detta citat handlar om att möta motgångar och hinder och den insikt att kritisk tanke kräver mod och är en grundsten i den intellektuella utvecklingen.

“`


Modern Tillbaka-knapp