Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 2. Kritiskt tänkande och mediekunskap. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys och tolkning av medier och medierelaterade budskap. Inkluderar hantering av digitala medier och förmågan att kritiskt granska innehåll. Eleven gör enkla analyser av texter och medier, kan identifiera och tolka budskap samt reflektera över mediers påverkan på individ och samhälle.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kritiskt tänkande (15 min)
  • Diskutera vad kritiskt tänkande är och dess betydelse.
  • Genomgång av olika typer av medieverksamhet.
  • Exempel på hur medier kan påverka vårt tänkande.
  • Presentera aktuella fallstudier för analys.
2. Källkritikens grunder (10 min)
  • Förklara begreppet källkritik och dess vikt.
  • Diskutera pålitliga källor vs. opålitliga källor.
  • Ge exempel på hur man kan verifiera information.
  • Be eleverna ge exempel på situationer där källkritik har spelat roll.
3. Praktisk analys av medier (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper för analys av en aktuell medieartikel.
  • Utgå från frågor om syfte, målgrupp och källor.
  • Diskutera resultaten i klassen.
  • Sammanfatta lärdomarna från analysen.
4. Reflektion och diskussion (10 min)
  • Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
  • Öppna upp för frågor och vidare diskussion.
  • Identifiera nya perspektiv och insikter om mediekunskap.
  • Avsluta med att knyta an till kommande teman.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kritiskt tänkande: Träning i att ifrågasätta och analysera budskap i medier är grundläggande för att förstå och agera i dagens samhälle.
  • Mediekunskap: Insikt om hur olika medier arbetar och påverkar oss i vår vardag.
  • Källkritik: Viktiga verktyg för att kunna bedöma informationens pålitlighet.
  • Reflektion: Att ständigt reflektera över konsumtion av media bidrar till en mer medveten individ.
  • Digitala medier: Förståelse för den digitala plattformens roll och ansvar i informationsspridning.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kritiskt tänkande Förmågan att analysera, ifrågasätta och värdera information. Från grekiskan “kritikos” som betyder “bedöma”.
Mediekunskap Kunskap om mediernas funktion och påverkan i samhället. Medelat från latin “medium” som betyder “medel”.
Källkritik Bedömning av en källas trovärdighet och relevans. Från svenskan där “källa” refererar till ursprunget av information.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkas vårt sätt att tänka av medier vi konsumerar?
  • B. Vilka roll spelar sociala medier i informationsspridning?
  • C. Hur kan källkritik skydda mot desinformation och propaganda?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en presentation av en nyhetsartikel där de gör en källkritisk analys och identifierar eventuella bias i nyhetsrapporteringen. De ska också reflektera över artikelns påverkan på den allmänna opinionen. Presentationerna kan sedan delas med klassen för diskussion.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad betyder kritiskt tänkande? Att analysera och värdera information.
Vilka verktyg använder vi för källkritik? Verifiering av upplysningar och jämförelse med flera källor.
Hur kan vi påverkas av media? Genom hur information presenteras och vilket budskap som förmedlas.
Vad är en bias? En snedvriden eller partisk presentation av information.
Varför är mediekunskap viktigt? För att kunna navigera i dagens informationssamhälle.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande text på 3-5 sidor A4 där de diskuterar hur kritiskt tänkande kan tillämpas för att analysera en mediakarta som de fick under lektionen. Texten ska även innehålla exempel på både dåligt och bra medieinnehåll i relation till källkritik.

Citat

”Den som inte har tid att läsa har inte tid att leva.” – John F. Kennedy, 1963. Detta citat belyser vikten av att kontinuerligt söka information och vara kritisk mot eventuella källor.

“`


Modern Tillbaka-knapp