Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Litteraturanalys av klassiska verk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsning av och analys av ett urval av skönlitterära och facklitterära verk från olika tider och kulturer, samt att öva på litterär analys och kritisk granskning av text. | Eleven kan redogöra för och analysera innehåll och form i olika typer av texter. |
[Läroplanen Gy11, Svenska]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till litteraturanalys (15 min)
- Presentera dagens ämne och syfte med lektionen.
- Förklara vad litteraturanalys innebär och varför den är viktig.
- Diskutera kortfattat centrala teman i klassisk litteratur.
- Introducera de verk som ska analyseras under lektionen.
2. Gruppdiskussioner (20 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Varje grupp får diskutera specifika frågor kopplade till de litterära verken.
- Uppmuntra eleverna att reflektera över teman, karaktärer och stilistiska grepp.
- Ge varje grupp tid att sammanfatta sina diskussioner.
3. Presentation av gruppernas analyser (10 min)
- Låt varje grupp presentera sina diskussioner för klassen.
- Följ upp presentationerna med frågeställningar och diskussion.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och lyft fram viktiga insikter.
- Fråga eleverna om deras tankar och reflektioner kring litteraturanalys.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Teman i litteratur: Vad är centrala teman i klassiska verk (ex. kärlek, makt, identitet)?
- Stil och språk: Hur skiljer sig språk och stil mellan olika författare?
- Analysverktyg: Vilka verktyg kan användas för att analysera litterära texter?
- Historisk kontext: Hur påverkar den tidsperiod verket skrevs i dess tema och stil?
- Samhällskritik: Hur kan litteraturen spegla och ifrågasätta samhället?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Litteratur | Samling av verk som kan vara fiktion eller fakta. | Från latin “litera” (bokstav). |
Tema | Huvudidé eller centralt ämne i en text. | Grekiska “thema”, att sätta ner. |
Analys | En systematisk undersökning av en text för att förstå dess delar. | Från grekiskan “analusis”, uppdelning. |
Stil | Den karaktäristiska sätt en författare uttrycker sig på. | Från latin “stilus”, en skrivredskap. |
Kontext | Det sammanhang eller miljö där en text uppfattas. | Från latin “contextus”, sammanflätning. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar den tid då en bok skrivs dess innehåll och teman? Ge exempel på ett verk.
- B. Vilken betydelse har författarens bakgrund och erfarenheter för deras skrivande?
- C. Kan litteratur fungera som en spegel av samhället? Hur?
Aktivitet
I denna lektion kommer eleverna att genomföra en litterär analys av ett valt klassiskt verk. De delas in i små grupper och får i uppgift att identifiera och diskutera viktiga teman, karaktärer och stilistiska element. Grupperna ska sammanfatta sina insikter och förbereda en kort presentation som de sedan delar med resten av klassen. Denna aktivitet kommer att ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för litteraturen och träna deras analytiska färdigheter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka teman identifierades i texten? | (Öppet svar) |
Hur beskriver författaren karaktärerna? | (Öppet svar) |
Vilken stil använder författaren? | (Öppet svar) |
Hur relaterar verket till sitt samhälle? | (Öppet svar) |
Vad är det mest intressanta med texten? | (Öppet svar) |
Vilka frågor har du kvar? | (Öppet svar) |
Hur kan du använda lektionens insikter i ditt eget skrivande? | (Öppet svar) |
Vilka analytiska verktyg kan du använda nästa gång? | (Öppet svar) |
Hemuppgift
Eleverna ges i uppgift att skriva en litterär analys av ett valt klassiskt verk. Analysen ska innehålla en introduktion, en huvuddel där de analyserar teman, karaktärer och stil, och en avslutning med egna reflektioner. Längden på uppgiften ska vara 2-3 sidor (A4).
Citat
“Litteraturen är livet. Den är stora människors drömmar.” – August Strindberg, 1900. Detta citat betonar hur litteraturen fungerar som en portal till att förstå livets komplexitet och människors inre världar. Det knyter an till lektionen genom att vi utforskar liv och drömmar genom klassiska verk.