“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Modernismen i svensk litteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Centrala skönlitterära verk från olika epoker, inklusive modernismen, och deras samband med samhälle och kultur. | Eleven kan återge och diskutera skönlitterära verk och deras teman samt identifiera stilistiska drag från modernismen. |
Skönlitterära texters betydelsebärande skikt, innehållsmässiga och formmässiga: tematik, motiv, metaforik, symbolik. | Eleven visar förmåga att analysera och tolka litteraturen utifrån dess historiska och kulturella sammanhang. |
Jämförande analys av teman, t.ex. identitet, motstridiga känslor, och alienation i modernistiska verk. | Eleven använder med säkerhet litteraturvetenskapliga begrepp i sina analyser och tolkar verk från olika kulturer. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till modernismen (10 min)
- Presentera grundläggande kännetecken för modernismen som litterär rörelse.
- Diskutera de historiska förhållanden som ledde till modernismens framträdande.
- Introducera centrala författare och verk från denna period.
2. Läsning av exempeltexter (15 min)
- Eleverna läser utdrag ur ett modernt verk, t.ex. en dikt av Karin Boye.
- Ställ frågor som uppmuntrar till en djupare förståelse av textens teman.
- Be eleverna reflektera över textens språk och stilistik.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in klassen i små grupper för att diskutera texter.
- Ge varje grupp en specifik aspekt av modernismen att fokusera på.
- Grupppresentationer av deras insikter för klassen.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna som diskuterats under lektionen.
- Ge möjlighet för frågor och funderingar från eleverna.
Ämnesinnehåll
- Modernismens kännetecken: Betoning på subjektivitet och inre upplevelser.
- Teman i modern klassisk litteratur: Alienation och identitet.
- Central historia: Hur modernismen uppstod ur tidigare litterära och kulturella strömningar.
- Huvudverk: Diskutera verk av författare som Hjalmar Söderberg och Karin Boye.
- Literära analyser: Analysera hur modernismen påverkar stil och tema.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Modernism | En litterär och kulturell rörelse som strävar efter att bryta mot traditioner. | Från franskans “modernisme” som betyder modernitet. |
Alienation | Känslan av att vara främling eller avskild från allt och alla. | Från latinets “alienare” vilket betyder att göra främmande. |
Subjektivitet | En personlig tolkning eller upplevelse som ofta präglas av ens egna känslor. | Från latinets “subjectivus”, vilket betyder subjektiv eller personlig. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar modernismen synen på mänsklig existens?
- B. Kan vi se liknande teman från modernismen i dagens litteratur?
- C. På vilket sätt kan modernistiska verk fortfarande påverka oss idag?
Aktivitet
Eleverna arbetar i par och skapar en kort presentation på en vald modernistisk text. Presentationen ska inkludera en analys av tema och stil, samt en personlig reflektion över textens betydelse. De ska dessutom förbereda frågor att ställa till sina klasskamrater för att engagera dem i diskussionen. Tidsramen för aktiviteten är 30 minuter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är modernisme? | En rörelse som syftar till att bryta mot traditionella former. |
Nämn en modernistisk författare. | Karin Boye. |
Vilket tema är vanligt förekommande i modernistisk litteratur? | Identitet och alienation. |
Hemuppgift
Skapa ett eget litterärt verk inspirerat av modernismen. Använd minst tre nyckelteman och stilistiska drag som diskuterades under lektionen. Ditt verk ska vara mindre än 1000 ord och ska lämnas in senast nästa vecka.
Citat
“Att skriva är att tänka med en penna.” – Walter Ong (1982) Detta citat sammanfattar kraften i litteraturen och dess förmåga att utforska och uttrycka människors inre liv, något som är centralt för modernismen.
“`