Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 2. Modernismen i svensk litteratur. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Ämne: Svenska 2

Årskurs: Gymnasiet

Skapad för lektion: Modernismen i svensk litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Centrala skönlitterära verk författade av såväl kvinnor som män och tongivande författare från olika epoker, från olika kulturer och från olika delar av världen. Eleven kan med god säkerhet läsa, återge och tolka skönlitterära texter. Förstår innehåll och kan ge exempel.
Sambandet mellan skönlitteraturen och andra konstarter, dvs. hur författare och verk har påverkats av sitt samhälle, sin kultur och av rådande estetiska ideal samt hur författare och verk har påverkat den samhälleliga och estetiska utvecklingen. Eleven kan redogöra för hur litteratur speglar sin samtid och ger sina egna exempel.
Jämförande analys av hur olika teman, till exempel familjen, döden, krig och naturen, har skildrats på olika sätt i skönlitterära verk från olika tider och kulturer. Eleven kan göra jämförelser mellan texter och analysera teman och motiv.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till modernismen (10 min)

  • Presentera tiden för modernismen och dess kännetecken.
  • Diskutera hur modernismen förändrade litteraturen.
  • Ge exempel på kända modernistiska författare.
  • Fråga eleverna om vad modernism betyder för dem.

2. Läsning av modernistisk litteratur (20 min)

  • Dela ut texter av kända modernistiska författare.
  • Be eleverna läsa och markera intressanta delar.
  • Diskutera språket och stilen i texterna.
  • Muntlig reflektion över insikter från läsningen.

3. Gruppdiskussion (10 min)

  • Dela in klassen i grupper för diskussion om texternas teman.
  • Be grupperna sammanfatta sina tankar och insikter.
  • Grupperna presenterar kort för klassen.

4. Avslutande reflektion (10 min)

  • Be eleverna reflektera över hur modernismen skiljer sig från tidigare litterära perioder.
  • Diskutera hur de kan se spår av modernismen i dagens litteratur.
  • Sammanfatta lektionen och ge en förhandsvisning av nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Modernismens kännetecken: Modernismen kännetecknas av experimentalism och en avvisning av traditionella former. Vi kommer att diskutera hur detta påverkar berättande och språkanvändning.
  • Tematik: Olika teman som utforskning av identitet, alienation och samhällskritik är centrala i modernistisk litteratur.
  • Språk och stil: Vi kommer att analysera skillnader i språk och stil jämfört med tidigare litterära epoker.
  • Kända författare: Vi fokuserar på svenska modernister som Karin Boye och Hjalmar Söderberg.
  • Påverkan på efterföljande litteratur: Utforskning av hur modernismen har påverkat samtida litteratur och konst.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Modernism En litterär rörelse som kännetecknas av brott med tradition och experimenterande form. Från latin “modernus”, som betyder “nutida”.
Estetik Vetenskapen om skönhet och konst, och hur vi uppfattar dessa. Från grekiska “aisthetikos”, som betyder “att känna”.
Alienation Upplevd känsla av utanförskap eller främlingskap. Från latin “alienatio”, som betyder “fråntagen”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur reflekteras modernismens ideal i dagens litteratur? Diskutera specifika exempel.
  • B. Hur påverkar samhälleliga förändringar litteraturen under modernismen? Ge konkreta exempel.
  • C. Vilken roll spelar författarens egna erfarenheter i deras modernistiska verk?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de ska skapa en egen modernistisk text på max 500 ord. Texten ska innehålla teman och stilkännetecken från modernismen. Efter att ha skrivit sina texter kommer grupperna att läsa upp dem för klassen och få feedback från sina klasskamrater.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är modernismens viktigaste kännetecken? Experiment med form och innehåll, bruten tradition.
Namn en känd modernistisk författare. Karin Boye.
Hur påverkar samhälleliga frågor modernistisk litteratur? Den adresserar ofta alienation och identitet.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en modernistisk text, läsa den, och skriva en analys där de reflekterar över textens teman, stil och budskap. Analysen ska vara mellan 800-1000 ord och ska kunna redovisas i nästa lektion.

Citat

“Det enda vi har att frukta är fruktan själv.” – Franklin D. Roosevelt, 1933. Detta citat innebär att rädslan för det okända kan hindra våra framsteg och speglar den modernistiska känslan av osäkerhet i samhället.

“`


Modern Tillbaka-knapp