“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Muntlig framställning: debatt och diskussion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Uppbyggnad, språk och stil i olika typer av texter samt referat och kritisk granskning av texter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. |
[Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till debatt och diskussion (10 min)
- Presentera vad en debatt är och dess syften.
- Diskutera skillnaden mellan debatt och dialog.
- Ge exempel på aktuella debattämnen.
- Förklara vikten av att förstå båda sidor av en fråga.
2. Genomgång av retoriska grepp (15 min)
- Introducera viktiga retoriska verktyg som ethos, pathos och logos.
- Visa hur dessa begrepp kan tillämpas i en debatt.
- Ge exempel på framgångsrika debattörer och deras stil.
- Diskutera hur dessa tekniker kan förbättra argumentationen.
3. Praktisk övning: Förberedelse av debatt (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem debattämnen.
- Varje grupp ska förbereda sina argument och motargument.
- Ge tidsramar och riktlinjer för debatten.
- Ge tillgång till resurser som stödjer deras argumentation.
4. Debatt genomförande (10 min)
- Genomför debatten med en tidtagningsklocka och en ordförande för grupper.
- Betona vikten av aktivt lyssnande och respektfull respons.
- Avsluta med reflektioner och feedback från medklasskamrater.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Debattens struktur: En debatt har specifika delar som presentation, argumentation och avslutning som måste förstås för att debatten ska vara strukturerad.
- Kritisk granskning: Att kunna granska och värdera argument är viktigt för att kunna delta konstruktivt i diskussioner och debatter.
- Retoriska strategier: Kännedom om olika retoriska strategier är centralt för effektiv argumentation.
- Aktuella ämnen: Kännedom om och insikt i aktuella samhällsfrågor ökar engagemanget och relevansen i debatter.
- Presentationsteknik: Att kunna använda digitala presentationstekniker förbättrar framställningar och engagemang hos åhörarna.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Debatt | En strukturerad, offentlig diskussion där olika åsikter framförs. | Från franska “débat”, som betyder diskussion. |
Argument | En slutsats eller en åsikt som stöds av bevis eller resonemang. | Från latin “arguere”, som betyder att visa eller bevisa. |
Retorik | Konsten att använda språk på ett effektivt och övertygande sätt. | Från grekiska “rhetorike”, vilket syftar på konsten att tala. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker du är viktigt att tänka på när man argumenterar för sin åsikt? Varför?
- B. Hur kan man bemöta en motpart på ett konstruktivt sätt under en debatt?
- C. Vilken roll spelar känslor i argumentation och debatt, och bör dessa alltid beaktas?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet ska eleverna genomföra en debatt kring ett aktuellt ämne. Eleverna delas in i lag som representerar olika ståndpunkter. Varje lag måste presentera sin vinkling, använda retoriska grepp och aktivt bemöta motståndarens argument. Debatten ska följas av en gemensam feedback-session där eleverna reflekterar över sina prestationer och lärdomar. Aktiviteten syftar till att praktiskt tillämpa teorin från lektionen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vilket ämne debatterade vi idag? | Eleverna ska ange det valda ämnet. |
Vad är ett exempel på ett retoriskt grepp? | Exempel som ethos, pathos eller logos. |
Hur kan man effektivt bemöta motargument? | Varje elev ska ge en valfri strategi. |
Vad tyckte du var mest utmanande under debatten? | Öppen fråga för personlig reflektion. |
Vilka känslor upplevde du under diskussionen? | Öppen fråga för personlig reflektion. |
Hemuppgift
Eleverna ges i uppgift att skriva en argumenterande text kring ett valfritt samhällsämne som de brinner för. Texten ska vara 1-2 sidor lång (A4) och eleverna uppmanas att använda de retoriska strategier som diskuterades under lektionen. Hemuppgiften syftar till att stärka deras argumentationsförmåga och stilmässiga medvetenhet.
Citat
“Att diskutera är att tänka högt tillsammans.” – Okänd
“`