Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 2. Muntlig framställning: debatt och diskussion. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Muntlig framställning: debatt och diskussion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Eleven kan med viss säkerhet genomföra en muntlig presentation av utredande eller argumenterande slag i och inför grupp. Språkriktigheten är tillräckligt god för att kommunikationen ska fungera.
Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Eleven visar viss förmåga att använda digitala verktyg på ett ändamålsenligt sätt vid skapandet av texter och presentationer.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till debatt och diskussion (15 min)
  • Beskriv debattens och diskussionens betydelse i samhället.
  • Gå igenom reglerna för både debatt och diskussion.
  • Ge exempel på aktuella ämnen att debattera.
  • Fokusera på hur man kan formulera argument.
2. Gruppindelning och ämnesval (10 min)
  • Dela in eleverna i grupper om fyra.
  • Låt varje grupp välja ett ämne att debattera.
  • Se till att varje grupp har både för- och emot-sidor.
3. Förberedelse inför debatt (15 min)
  • Ge grupperna tid att förbereda sina argument.
  • Låt dem samla fakta och formulera sina presentationer.
  • Gå runt och ge feedback på deras argument och strukturer.
4. Debatt genomförande (10 min)
  • Genomför debatten där varje grupp får 5 minuter.
  • Följ upp med kommentarer och frågor efter varje presentation.
  • Uppmuntra eleverna att använda argumentationsteknik.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationsstruktur: Eleverna bör förstå hur man strukturerar ett argument och presenterar det på ett logiskt sätt. Denna kunskap är central för både debatter och diskussioner.
  • Aktuella samhällsfrågor: Diskutera exempel på aktuella frågor som går att debattera, till exempel klimatförändringar eller digital integritet.
  • Retoriska verktyg: Introducera olika retoriska verktyg som kan användas för att förstärka argument.
  • Feedback och reflektion: Betona betydelsen av att ge och ta emot konstruktiv feedback i diskussioner.
  • Källkritik: Diskutera vikten av att använda pålitliga källor när man bygger sina argument.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argumentation Processen att presentera skäl för en åsikt eller förslag. Från latinets *argumentatio* som betyder att bevisa eller visa på.
Debatt En formell argumenterande diskussion mellan två eller flera parter. Från franskans *débat* vilket betyder ‘diskussion’.
Källkritik Granskning av källors pålitlighet och relevans. Från svenskan med rötter i ‘källa’ och ‘kritik’.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar mediernas framställning av debatter våra åsikter?
  • B. Vilken roll spelar känslor i en saklig debatt?
  • C. Ska debatter alltid ske på grundval av fakta, eller finns det rum för personliga åsikter?

Aktivitet

För att göra lektionen mer interaktiv, låt varje grupp genomföra en kort debatt mellan två medlemmar som spelar motstående sidor av samma fråga. De andra eleverna kan ställa frågor i slutet av varje debatt. Denna aktivitet både förstärker deras förståelse av ämnet och uppmuntrar till kritiskt tänkande och reflektion.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad var det mest övertygande argumentet du hörde idag?
Kan du beskriva en svaghet i ditt eget argument?
Hur kan man förbättra en debatt?
Vilka verktyg använde du för att förstärka din åsikt?
Vad har du lärt dig om källkritik idag?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en argumenterande text om ett valfritt ämne de har debatterat. De ska använda minst tre källor som de refererar till i sin text. Längd: 1-2 A4-sidor.

Citat

”Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships.” – Michael Jordan, 1996. Detta citat understryker vikten av samarbete och kommunikation, något som är centralt i debatt och diskussion.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×