Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Novellanalys
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla uppbyggnad, språk och stil i olika typer av texter samt referat och kritisk granskning av texter. | Eleven kan med viss säkerhet läsa och reflektera över texter, och återge innehållet på ett begripligt sätt. |
Produktion, analys och bearbetning av olika genrer inom litteraturen. | Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av ett litterärt verk samt relatera innehållet till egna erfarenheter. |
Kännetecken på olika litterära genrer och texttyper. | Elevens skriftliga texter är sammanhängande och anpassade till syfte och mottagare. |
[Läroplan för vuxenutbildningen, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till novellen (10 min)
- Presentera vad en novell är och dess kännetecken.
- Diskutera syftet med novellanalys och varför det är viktigt.
- Ge exempel på kända noveller och deras författare.
- Ställ frågor till klassen för att aktivera deras förkunskaper.
2. Läsning av novellen (15 min)
- Låt eleverna läsa en kort novell i tystnad.
- Ge eleverna frågor att fundera på under läsningen, som t.ex. “Vilken är huvudkaraktären?” och “Vad är novellens tema?”.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera novellen utifrån givna frågor.
- Frågor kan inkludera: “Hur skulle du beskriva huvudkaraktären?” och “Vilka är novellens centrala konflikter?”.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen tillsammans.
- Diskutera vad eleverna har lärt sig och reflektera över sin egen förståelse av novellanalys.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Novellens struktur. En novell har en tydlig inledning, konflikt, och upplösning. Genom att förstå denna struktur kan eleverna bättre analysera berättelsen.
- Tema och budskap. Varje novell har ofta ett underliggande tema eller budskap. Att diskutera vad författaren vill förmedla är centralt i analysen.
- Karaktärsutveckling. Hur utvecklas karaktärerna genom handlingen? Vilka beslut och konflikter formar dem?
- Språkliga medel. Att titta på språket i novellen – metaforer, beskrivningar, och hur de skapar stämning och känsla.
- Kontextualisering. Förstå novellen utifrån dess historiska och kulturella kontext kan ge djupare insikter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Novell | En kort, sammanhängande litterär text med en specifik handling. | Från latin, novella, vilket betyder “nyhet” eller “det som är nytt”. |
Tema | Huvudidé eller huvudämne som behandlas i en text. | Från grekiska, thema, vilket syftar på “det som är lagt” eller “ämnet”. |
Karaktär | En person eller figur i en berättelse. | Från grekiska, charaktēr, som betyder “prick” eller “märke”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken betydelse har novellens miljö för karaktärernas utveckling?
- B. Hur skiljer sig novellens budskap från andra litterära genrer, som romaner eller dikter?
- C. Kan en novell påverka våra tankar och känslor om aktuella samhällsfrågor? Hur?
Aktivitet
Ett konkret förslag på en lektionsaktivitet är att varje elev får i uppdrag att skriva en egen novell. De ska fokusera på att inkludera en tydlig struktur och utveckla minst en karaktär. Som en del av uppgiften ska de också skriva en kort analys av sina egna noveller, där de reflekterar över tema, budskap och de språkliga medel de använt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en novell? | En kort berättelse med en specifik handling. |
Nämn tre kännetecken på en novell. | Kort längd, tydlig struktur, och ofta ett klart tema. |
Vad undersöker man i en novellanalys? | Handling, karaktärsutveckling, teman och språkliga medel. |
Varför är novellanalys viktig? | Det hjälper oss att förstå djupare budskap i litteraturen. |
Hur kan miljön påverka karaktärerna? | Den kan forma deras beslut och konflikter. |
Hemuppgift
Eleverna ska läsa en valfri novell och skriva en novellanalys på 2–3 sidor (A4) där de analyserar novellens tema, karaktärer och språkliga medel. De ska även inkludera sina egna reflektioner och tolkningar av texten.
Citat
”Det finns alltid mer i en berättelse än vad som först ges.” – Okänd
Detta citat betonar vikten av att dyka djupt i litteraturen och se bortom det uppenbara, vilket är centralt i novellanalys.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.