Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språk i Norden
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriteria (E) |
|---|---|
| Kunskaper om språkförhållanden i Sverige och övriga Norden samt det svenska språkets ursprung. | Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation. |
Källa: [Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Språk i Norden (10 min)
- Förklara vad som menas med språklig variation och dess betydelse.
- Diskutera kort varför språk är viktigt för identitet och kultur.
- Presentera de nordiska språken och deras släktskap.
2. Gruppdiskussion om språklig variation (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp ett specifikt nordiskt språk att diskutera (exempelvis danska, norska och finska).
- Låt grupperna redogöra för hur språket används och i vilka situationer det är viktigt.
3. Presentation av språkbruk (15 min)
- Varje grupp presenterar sina diskussioner för klassen.
- Diskutera gemensamt hur språkbruk kan påverka kommunikation och relationer.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Sammanfatta diskussionerna och lektionens innehåll.
- Ställ öppna frågor om vad eleverna lärde sig och hur deras syn på språk har förändrats.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkssläktskap. Beskriv hur de nordiska språken är besläktade och deras gemensamma rötter.
- Dialekter. Diskutera hur dialekter skiljer sig inom samma språk och vad de kan säga om lokala kulturer.
- Språkets makt. Beskriv hur språk kan påverka maktstrukturer och identiteter inom olika grupper.
- Språkliga attityder. Reflektera över hur attityder till olika språk och dialekter kan variera beroende på sociala situationer.
- Digital kommunikation. Undersök hur digitala plattformar påverkar språkbruk, exempelvis i sociala medier.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Språk | En uppsättning av ljud och tecken som används för kommunikation. | Från fornnordiska “spraak” som betyder “tal” |
| Dialekt | Regionala varianter av ett språk som kan ha egna särdrag. | Från franska “dialecte” som härstammar från grekiska. |
| Språksläktskap | Relationerna mellan olika språk baserat på gemensamma rötter. | Från engelskans “language kinship”. |
| Variation | Skillnader i sättet att använda språket hos olika talare. | Från latin “variatio” som betyder “ändring”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tycker ni att språklig variation påverkar vår identitet?
- B. Kan man se språk som en maktfaktor? Ge exempel.
- C. Vad tror ni händer med språket om ett helt folk slutar använda sitt ursprungsspråk?
Aktivitet
Spräkinventering: Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att samla exempel på språklig variation i sitt eget tal. De får även undersöka om det finns ord eller fraser som är specifika för deras sociala grupper eller regioner. Varje grupp presenterar sina fynd i klassen, vilket ger en praktisk koppling till teoretiska insikter om språklig variation.
Exit-ticket
| Frågor | Svar |
|---|---|
| Vad betyder språksläktskap? | Relationer mellan språk. |
| Ge exempel på en dialekt. | Skånska, norrländska. |
| Vad kan påverka språkbruk? | Ålder, kultur, utbildning. |
| Hur kan språk skapa avstånd? | Genom att använda “fint” respektive “fult” språk. |
| Vad är ett språk? | Kommunikationssystem av ljud/tecken. |
| Ge exempel på språkliga attityder. | Negativa/positiva uppfattningar om andra språk. |
| Vad är språklig variation? | Skillnader i språkbruk. |
| Vad står för upprätthållande av språk? | Bevarande av språket och dess former. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en uppsats (2-3 sidor) där de reflekterar över språklig variation i deras egna liv eller i samhället i stort. Vilka språk/dialekter hör de i sin omgivning, hur används de och vilken betydelse tror de att de har för deras identitet.
Citat
“Ett språk är inte bara ett system av ord. Det är också sättet vi ser världen på.” – David Crystal, lingvist. Detta citat belyser hur språket formar vår uppfattning om verkligheten, något som är centralt i språkundervisningen.