“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Språkförändringar i svenskan

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Språksläktskap och språkförändringar.Eleven kan göra välgrundade reflektioner över sin egen och andras språkanvändning samt med säkerhet använda olika strategier för att utveckla sitt eget lärande.

Källa: [Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till språkförändringar (10 min)
  • Presentera temat för dagen och dess relevans i språkanvändning.
  • Ge exempel på kända språkförändringar i svenska språket.
  • Diskutera hur språk påverkas av kultur och samhälle.
  • Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper om fyra.
  • Ge varje grupp ett tema kopplat till språkförändringar, exempelvis slang eller lånord.
  • Gruppen diskuterar och förbereder en kort redovisning av sina tankar.
  • Stöd med frågor för att få djupare insikter.
3. Redovisningar (15 min)
  • Varje grupp presenterar sina insikter för klassen.
  • Ge var och en tid att ställa frågor till grupperna.
  • Dokumentera viktiga punkter som framkommer under redovisningarna.
  • Ge feedback på presentationerna.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Återsamla klassen och diskutera de mest betydelsefulla insikterna som delats.
  • Be eleverna reflektera över hur de ser på språk och förändringar utifrån dagens diskussioner.
  • Avsluta med att koppla tillbaka till hur språk förändras i takt med utvecklingen i samhället.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Språkliga normer: Förståelsen för hur språk står i relation till normer och hur dessa normer kan förändras över tid.
  • Kulturell påverkan: Hur olika kulturer och samhällen formar och förändrar språk.
  • Teknologisk påverkan: Betydelsen av digital kommunikation och sociala medier för språkförändringar.
  • Identitet och språk: Hur språkförändringar påverkar identitet och tillhörighet i olika grupper.
  • Lånord: Förmågan att ge exempel på lånord i svenska språket och deras ursprung.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
SpråkförändringProcessen där språk förändras över tid i form av uttal, grammatik och ordförråd.Ursprung från fornnordiska, där “språk” kommer från “sprak” som innebär att tala.
LånordOrd som har införlivats i ett språk från ett annat språk.Kommmer från franska termen “emprunt”, som innebär att låna.
KodväxlingAtt växla mellan flera språk inom en och samma konversation.Ursprungligen från engelskans “code switching”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att digitalisering påverkar språkutvecklingen idag och i framtiden?
  • B. Kan språk vara en indikator på identiteter i ett samhälle? Hur?
  • C. Vilka är de mest påtagliga språkförändringarna ni ser i ert eget språkbruk?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort video där de diskuterar en specifik språkförändring. De ska inkludera exempel och berätta hur den påverkar språket idag. Videon ska vara 3-5 minuter lång och publiceras på en plattform där eleverna kan ge varandra återkoppling.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad var dagens tema?Språkförändringar i svenskan.
2. Ge ett exempel på en språkförändring.Lånord från engelska.
3. Hur påverkar digital kommunikation språket?Skapar nya ord och förkortningar.
4. Vad är kodväxling?Att växla mellan flera språk i en konversation.
5. Ge en personlig reflektion kring språkförändringar.Svar kan variera.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en reflekterande text om hur de ser på språkförändringar i deras liv. Det ska inkludera exempel på situationer där de upplevt språkförändringar, samt hur det påverkar deras identitet. Texten ska vara mellan 1-2 A4-sidor.

Citat

“Språk är mer än bara ett sätt att kommunicera, det formar hur vi uppfattar världen.” – Noam Chomsky, 1957

Citatet belyser vikten av språk i vår uppfattningsförmåga och hur språket utvecklas tillsammans med samhället.

“`