“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språkförändringar i svenskan
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språklig variation och språkanvändning, med tonvikt på hur kön, social bakgrund och kulturell tillhörighet påverkar människors sätt att tala och skriva och hur språket kan användas för att uttrycka maktförhållanden. | Eleven kan samtala om ämnen som rör vardag, samhälle, studier och arbete, och till viss del anpassa sitt språk efter syfte, ämne och mottagare. I diskussioner bemöter eleven andras argument, och egna åsikter understöds med fakta och exempel. |
Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i. | Eleven kan skriva utredande texter med referenser till andra källor. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen begränsar endast i undantagsfall den skriftliga och muntliga kommunikationen. |
Språkförändringar och svenskans släktskapsförhållanden med andra språk. | Eleven kan göra muntliga anföranden som är väldisponerade och där budskapet framgår tydligt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till språkförändringar (15 min)
- Presentera teman kring språkförändring i svenskan.
- Diskutera varför språk förändras över tid.
- Exempel på förändringar i svenskans ordförråd.
- Förklara språkliga influenser från andra språk.
2. Gruppdiskussioner (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem att diskutera språkförändringar som de har observerat.
- Använda specifika exempel från litteratur eller media.
- Varje grupp ska avsluta med en kort presentation av sina diskussioner.
3. Skriftlig övning (10 min)
- Ge eleverna en skrivuppgift där de reflekterar över språkförändringar.
- De ska inkludera exempel och egna erfarenheter.
- Diskutera hur språkförändringar påverkar deras eget språkbruk.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och reflektera över vad som lärts.
- Fråga eleverna vad de tycker om språkförändringar.
- Uppmana dem att tänka på hur språket fortsätter att förändras.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språklig historia. Perspektiv på hur svenskan har förändrats genom historien. Här behandlas viktiga tidpunkter och händelser som påverkat språket.
- Kulturell påverkan på språket. Hur invandring och kulturellt utbyte har berikat det svenska språket.
- Dialekter och deras betydelse. Undersöka olika dialekter och hur de speglar identitet.
- Förändringar i grammatik och syntax. Hur regler för språkbruk har ändrats över tid.
- Nyord och deras introduktion. Vad är nyord och hur påverkar de språket?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Neologism | Ett nyord som en gång kan ha varit ett slanguttryck. | Från grekiska “neo-” (ny) och “logos” (ord). |
Dialekt | Variation av ett språk kopplad till geografisk plats. | Från latin “dialectus”. |
Lexikon | En ordlista för ett språk eller ämnesområde. | Från latin “lexicon”, grekiska “lexikon”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar globalisering språkbruket och införandet av nyord i vår vardag?
- B. Vilka konsekvenser kan det få för en kultur när deras språk förändras?
- C. Vad tycker ni om språkliga normer – bör de förändras med tiden eller hållas fasta?
Aktivitet
Eleverna delas in i smågrupper och väljer ett nyord som nyligen har introducerats i svenskan. Varje grupp ska undersöka ordets ursprung, betydelse och författarens intention. De ska även diskutera hur de tycker att detta ord används i vardagen och hur det speglar samhällsförändringar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett neologism? | Ett nyord som skapas för att beskriva nya fenomen. |
Vad kännetecknar en dialekt? | Geografiska och kulturella skillnader i språket. |
Ge exempel på ett svenskt nyord. | Exempelvis “hen”. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 sidor A4) där de reflekterar över en specifik språkförändring som de finner intressant. De ska inkludera exempel på hur de har sett denna förändring i sin vardag och en källkritisk granskning av sina källor.
Citat
“Språk är en stor del av vår identitet, och genom språket bekräftar vi vår plats i världen.” – Unknown
“`