“`html
Lektionsplanering
Ämne: Svenska 2
Årskurs: Gymnasiet
Tema: Språklig variation: ungdomsspråk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språklig variation i talat och skrivet språk med tonvikt på hur språkvariationen hänger samman med till exempel geografisk och social bakgrund samt ålder och kön. Digitaliseringens inverkan på språk och språkbruk. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt attityder till olika former av språklig variation. | Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Vidare kan eleven översiktligt resonera utifrån flera olika perspektiv om attityder till flera olika former av språklig variation. |
[Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ungdomsspråk (10 min)
- Diskutera vad ungdomsspråk är och ge exempel.
- Presentera ungdomsspråkets betydelse i dagens samhälle.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av ungdomsspråk.
- Introducera begreppen slang och språkvariation.
2. Grupptal om ungdomsspråk (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem olika teman att diskutera.
- Be grupperna att diskutera hur ungdomsspråk används i olika sammanhang.
- Grupperna ska även notera unika uttryck eller exempel från sina liv.
- Varje grupp får sedan presentera sina tankar för klassen.
3. Skriftlig reflektion (15 min)
- Låt eleverna skriva en kort reflektion om hur de ser på sitt eget användande av ungdomsspråk.
- De ska också tänka på hur detta påverkar deras kommunikation med olika generationer.
- Samla in reflektionerna och ge feedback.
- Diskutera gemensamt vilken betydelse ungdomsspråk har för identitet.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Fördjupa diskussionen om språkets påverkan på sociala relationer.
- Be eleverna reflektera över och dela med sig av vad de lärt sig.
- Ställ öppna frågor för att få en bred diskussion.
- Sammanfatta lektionen och lyft fram viktiga punkter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktigt kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ungdomsspråkets utveckling: Diskutera hur ungdomsspråk har förändrats över tid och lyfta fram olika influenser, såsom musik och media.
- Slang och dess funktioner: Förklara hur slang fungerar som ett verktyg för grupptillhörighet och identitet.
- Digitaliseringens påverkan: Reflektera över hur sociala medier har förändrat språket och hur ungdomar kommunicerar.
- Språk och kultur: Diskutera hur språk variera beroende på kulturell kontext och geografisk plats.
- Etiskt perspektiv: Betona vikten av att respektera och förstå de olika sätt som folk använder språk på.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Slang | Informellt språkbruk ofta associerat med specifika grupper. | Kommer från engelskans “slang”, som visat sig användas för att beskriva informellt språk under 1800-talet. |
Dialekt | Variation av ett språk kopplad till en specifik region. | Härstammar från grekiska “dialektos” som betyder “konversation”. |
Jargong | Specifikt språkbruk inom en viss yrkesgrupp eller intresse. | Franska “jargon”, ursprungligen refererande till unga personer och deras språk. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar ungdomars språkbruk deras identitet och hur uppfattas det av vuxna?
- B. På vilket sätt kan ungdomsspråk skapa en känsla av tillhörighet i en grupp?
- C. Vilka risker och fördelar finns det med att använda slang och ungdomsspråk i olika situationer?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en kort film eller podcast där de använder ungdomsspråk. De ska inkludera exempel på dialoger och diskussioner kring varför de använt vissa termer. Eleverna ska efter presentationen diskutera proces, utmaningar och insikter från arbetet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är ungdomsspråk? | Det språkbruk som ungdomar använder, ofta med specifika termer och slangspråk. |
Ge exempel på slangord. | Exempelvis “cool”, “snygg”, “bae” osv. |
Hur påverkar sociala medier ungdomars språkanvändning? | Sociala medier bidrar till spridning av slang och informella språkbruk. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats där de reflekterar över hur deras eget språkbruk har förändrats över tid och vad som påverkat dessa förändringar. Uppsatsen ska vara mellan 2-3 sidor och innehålla minst tre exempel på ungdomsspråk de använder eller har använt.
Citat
Språk är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling. – Okänd
“`