Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 2. Språklig variation: ungdomsspråk. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Språklig variation: ungdomsspråk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Språklig variation i talat och skrivet språk med tonvikt på ungdomsspråk och hur språkvariationer hänger samman med talare och kommunikationssituation.
Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet.

[Gy11, Svenska 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ungdomsspråk (10 min)
  • Presentera teman kring ungdomsspråk.
  • Förklara varför ungdomsspråk är viktigt att studera.
  • Ge exempel på olika ungdomsspråk i samhället.
  • Diskutera vad som kännetecknar ungdomsspråk.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper.
  • Låt dem diskutera sina egna erfarenheter av ungdomsspråk.
  • Ge grupperna frågor att diskutera: Hur upplever ni att vuxna förstår ert språk?
  • Samla insikter från grupperna i helklass.
3. Skriftlig uppgift (15 min)
  • Ge eleverna en skrivuppgift om ungdomsspråk.
  • De ska beskriva sin syn och erfarenhet av ungdomsspråk.
  • Fokusera på hur de använder och upplever detta språk i olika sammanhang.
4. Avslutning och Reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionens innehåll.
  • Ställ frågor för självreflektion: Vad har du lärt dig om ungdomsspråk?
  • Uppmana eleverna att tänka på hur de kan utvidga sin språkliga medvetenhet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Språklig variation: Utforska hur språkbruk förändras beroende av sociala och kulturella faktorer, särskilt bland ungdomar.
  • Sociolingvistik: Lär eleverna om sociolingvistiska teorier och hur de kan tillämpas för att förstå ungdomsspråk.
  • Digital kommunikation: Hur internet och sociala medier påverkar ungdomars språkbruk och skapandet av nya termer.
  • Språkliga normer: Diskutera hur normer för språklig korrekthet påverkar ungdomars språk och identitet.
  • Kulturella uttryck: Utforska kopplingen mellan ungdomsspråk och kulturella uttryck såsom musik och filmer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Slang Informellt språkbruk som ofta är specifikt för en särskild grupp. Kommer från engelska “slang”, med osäker etymologi.
Kodväxling Att växla mellan olika språk eller språkliga varianter. Svenskt uttryck, används internationellt inom språksociologi.
Dialekt En regional språklig variant som kännetecknas av specifika ord och uttal. Kommer från grekiska “dialektos”, som betyder “diskussion”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar ditt ungdomsspråk din identitet?
  • B. Vilken roll spelar sociala medier för utvecklingen av ungdomars språk? Finns det positiva och negativa aspekter?
  • C. Hur reagerar vuxna på ungdomars språk, och vad säger det om generationsklyftor?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kortfilm som illustrerar språklig variation i ungdomsspråk. De får arbeta i grupper och skapa scener som visar hur ungdomar kommunicerar i olika sammanhang, både online och offline. Filmens innehåll ska baseras på de diskussioner och intryck som samlats under lektionen. Eleverna får använda sina mobiltelefoner för att filma och redigera. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och praktisk tillämpning av teori.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är ungdomsspråk? Ungdomsspråk är en språklig variation som används av ungdomar i sociala sammanhang.
2. Vad betyder kodväxling? Att växla mellan språk eller språkliga varianter.
3. Hur har internet påverkat ungdomars språk? Det har skapat nya termer och verktyg för kommunikation.

Hemuppgift

Skriva en uppsats där du reflekterar över ditt eget språkanvändande. Inkludera exempel på hur du använder ungdomsspråk och diskussioner om hur olika kommunikationssituationer påverkar ditt språk. Uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång och följa skriftspråkets normer.

Citat

“Språk är människans främsta redskap för reflektion, kommunikation och kunskapsutveckling.” – Okänt

“`


Modern Tillbaka-knapp