“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Språkteknologi och digital kommunikation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Digitala texter, interaktivitet och hur de används i kommunikationen. – Språklig variation och språknormer i olika medier. – Kritisk granskning av texter från olika källor. – Diskussion kring etik och ansvar i digital kommunikation. – Muntlig och skriftlig kommunikation i digitala sammanhang. |
– Eleven kan kommunicera innehåll och budskap i enkla digitala texter. – Eleven kan följa och delta i diskussioner om digitala medier med viss säkerhet. – Eleven kan granska information från digitala källor och göra enklare omdömen kring dess trovärdighet. – Eleven använder ett varierat språk och anpassar sitt uttryck till situationen. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till språkteknologi (15 min)
- Förklara vad språkteknologi är och dess betydelse i samhället.
- Ge exempel på hur språkteknologi används i olika digitala verktyg.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
- Diskutera relevanta exempel från elevernas vardag.
2. Analys av digital kommunikation (20 min)
- Ge eleverna olika exempel på digitala texter att analysera.
- Diskutera språklig variation och stil i texterna.
- Låt eleverna arbeta i grupper och jämföra sina analyser.
- Sammanfatta gruppdiskussionerna i helklass.
3. Etik och ansvar (10 min)
- Diskutera vikten av etik i digitala sammanhang.
- Ställ frågor kring ansvar vid publicering av innehåll.
- Ge exempel på negativa konsekvenser av oetisk kommunikation.
- Avsluta med att betona vikten av källkritiskt tänkande.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion.
- Diskutera vad eleverna lärt sig och hur de kan tillämpa det.
- Uppmana eleverna till frågor och kommentarer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkteknologi: En granskning av hur teknologi påverkar språkanvändning. Det handlar om att förstå verktyg som översättningstjänster och stavningsprogram.
- Digital kommunikation: Fokus på skillnader mellan muntlig och skriftlig kommunikation i digitala medier och hur dessa påverkar vår kommunikation.
- Källkritik: Vikten av att kunna värdera och kritiskt granska digital information, inklusive metoder för att bedöma trovärdighet.
- Etik och ansvar: Diskutera hur vi bör förhålla oss till digital offentlighet och ansvar vid publicering av innehåll.
- Språklig variation: Hur olika medier och plattformar påverkar språklig stil och ton i kommunikation.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Språkteknologi | Tekniska verktyg som hjälper till med språkrelaterade uppgifter. | Ursprung från svenska “språk” och “teknologi”. |
Källkritik | Förmågan att bedöma informationens tillförlitlighet. | Ursprung från “källan” och “kritik”. |
Digital kommunikation | Utbyte av information via digitala plattformar och verktyg. | Från engelska “digital” och svenska “kommunikation”. |
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt anser ni att språkteknologi påverkar vår språkanvändning idag? Ge konkreta exempel.
- B. Vilka etiska frågor följer i kölvattnet av digital kommunikation? Hur kan vi hantera dessa?
- C. Hur kan vi som individer och samhälle nyttja teknik för att förbättra vår kommunikation?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper för att skapa en kort presentation om ett ämne relaterat till språkteknologi. De ska använda minst ett digitalt verktyg för sin presentation, exempelvis PowerPoint eller Prezi. Efter presentationerna ska grupperna återkoppla till varandra och diskutera vad de lärt sig under processen. Denna aktivitet syftar till att öka förståelsen för hur teknologi kan användas effektivt i kommunikation.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad betyder språkteknologi? | Tekniska verktyg som hjälper till med språkrelaterade uppgifter. |
Ge ett exempel på digital kommunikation. | Email och sociala medier. |
Varför är källkritik viktigt? | För att bedöma informationens tillförlitlighet. |
Nämn en positiv effekt av språkteknologi. | Underlättar översättning mellan språk. |
Vilka etiska frågor uppstår vid digital kommunikation? | Integritet, ansvar för publicerat innehåll. |
Vad är språklig variation? | Skillnader i språkanvändning beroende på kontext. |
Hur kan man förbättra sin digitala kommunikation? | Genom att använda riktiga och anpassade språkbruk. |
Vad är viktigt att tänka på när man publicerar något online? | Etiska aspekter och att vara källkritisk. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande uppsats om hur språkteknologi påverkar deras vardagliga kommunikation. Uppsatsen ska vara mellan 800-1000 ord och inkludera exempel på verktyg eller situationer där språkteknologi har använts. Eleverna ska också överväga de etiska aspekterna av dessa verktyg.
Citat
“Språket är ett verktyg för att formulera och sprida idéer.” – Noam Chomsky, 1957
“`