“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språkteknologi och digital kommunikation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen ska behandla hur digitalisering påverkar språk och kommunikation samt hur språkteknologiska verktyg kan användas i medie- och informationskunskap. | Eleven kan med viss säkerhet använda digitala verktyg för att producera och presentera texter samt i sin kommunikation. |
[Gy11, Svenska 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till språkteknologi (10 min)
- Diskutera vad språkteknologi innebär och ge exempel på olika verktyg.
- Presentera hur språkteknologi används i samhället idag.
- Framför olika användningsområden inom digital kommunikation.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar om ämnet.
2. Praktisk övning med språkteknologiska verktyg (20 min)
- Låt eleverna prova olika språkteknologiska verktyg i grupper.
- Ge instruktioner om hur man använder verktygen effektivt.
- Be grupperna att diskutera sina erfarenheter och insikter.
- Sammanställ gruppernas resultat på tavlan.
3. Diskussion om etiska frågor (15 min)
- Diskutera etiska frågor kopplade till användning av språkteknologi.
- Exempel: dataskydd, integritet, och användning av AI.
- Genomför en gruppdiskussion och reflektion över ämnet.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och nyckelkoncept.
- Fråga eleverna om deras tankar kring språkteknologi och digital kommunikation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språkteknologi: Förståelse för hur språkteknologiska verktyg fungerar och används i kommunikationen.
- Digital kommunikation: Insikter i hur språket förändras och anpassas i digitala medier.
- Etik och ansvar: Att kritiskt granska hur språkteknologi påverkar individen och samhället.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att reflektera över och värdera digitala källor.
- Sammanställning av information: Att kunna producera och presentera eget material med hjälp av digitala verktyg.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Språkteknologi | Teknologisk tillämpning av språkforskning för att utveckla verktyg och program. | Från “språk” och “teknologi”, franska och grekiska rötter. |
Digital kommunikation | Kommunikation som sker genom digitala medier som e-post och sociala medier. | “Digital” från latinets “digitus” som betyder “finger”, och “kommunikation” från latinets “communicare”. |
AI (Artificiell Intelligens) | Simulering av mänsklig intelligens i datorer. | Från engelska “artificial intelligence”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan språkteknologi förbättra vår kommunikation, och vilka risker kan det medföra?
- B. Diskutera fördelar och nackdelar med att använda AI-guidade verktyg i språkutbildning.
- C. Vilka etiska överväganden bör göras när man använder digitala plattformar för att kommunicera?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation som beskriver ett språkteknologiskt verktyg. De ska använda digitala medier för att illustrera verktygets funktioner och fördelar. Presentationerna ska vara mellan 5-10 minuter och inkludera visuell media samt referenser till källor. Varje grupp ska också förbereda sig för en frågestund där andra elever får ställa frågor.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är språkteknologi? | Språkteknologi är teknologisk tillämpning av språkforskning för att utveckla verktyg och program. |
Vilka verktyg använder vi för digital kommunikation? | Exempel på verktyg kan vara e-post, sociala medier och videokonferens. |
Vilka etiska frågor kan uppstå vid användning av språkteknologi? | Frågor kring dataskydd och integritet är vanliga. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats om hur de tror att språkteknologi kommer att utvecklas under de kommande 10 åren. De ska ta hänsyn till både positiva och negativa aspekter och avsluta med sina egna åsikter om utvecklingen. Uppsatsen ska vara mellan 2-4 sidor lång.
Citat
”Språket är den främsta kommunikationen mellan människan och hennes omvärld.” – Noam Chomsky, 1970. Citatet talar om språkets centrala roll i vår kommunikation och förståelse av världen.
“`