“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Textbindning och koherens i texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Textbindning med hjälp av sambandsord, till exempel hur orsakssamband, slutsats och motsats kan formuleras. | Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet på ett väl fungerande sätt. Elevens texter kan i olika grad innehålla andraspråksdrag beroende på den innehållsliga och tankemässiga komplexiteten. |
Olika sätt att skapa och bearbeta egna och gemensamma texter, till exempel att förtydliga och variera dem. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. |
Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar. | Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till textbindning (10 min)
- Presentera vad textbindning innebär och ge exempel på sambandsord.
- Diskutera vikten av koherens i olika typer av texter.
- Visar exempel på två texter, en med och en utan bra textbindning.
2. Övning i textbindning (20 min)
- Ge eleverna en text utan sambandsord och be dem skriva in lämpliga sambandsord.
- Arbeta parvis och diskutera val av sambandsord.
- Reflektera kring hur textbindning påverkar förståelsen av texten.
3. Presentation av egna texter (15 min)
- Eleverna presenterar sina texter med fokus på hur de har använt sambandsord.
- Ge konkret feedback på textbindningen.
- Diskutera vad som kan förbättras och hur de kan tillämpa feedbacken.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
- Ställ frågor för att säkerställa att alla förstått textbindningens koncept.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sambandsord: Känna till olika typer av sambandsord och deras funktioner i text.
- Koherens: Förstå hur koherens bidrar till textens övergripande budskap och mening.
- Skriva texter: Få övning i att skriva koherenta texter med tydlig struktur.
- Feedback: Lära sig ta emot och ge feedback på textbindning och sammanhang.
- Reflektion: Reflektera över sin egen textproduktion och se förbättringsmöjligheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Sambandsord | Ord som binder samman olika delar av en text. | |
Koherens | Hur väl texten hänger ihop och ger en tydlig förståelse. | Från latinet “cohaerentia” som betyder “att hänga samman”. |
Textbindning | Den process där olika delar av en text kopplas samman. | Från medeltidens latinska “textus” som betyder “väv” eller “bindning”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar textbindning din förståelse av en berättelse? Ge exempel på texter du har läst.
- B. Varför tror ni att vissa sambandsord kan påverka läsarens känsla för texten?
- C. Kan textbindning missbrukas? Diskutera exempel där för mycket textbindning kan förvirra läsaren.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska skapa en kort text (150-200 ord) på ett givet tema. Under arbetet ska de fokusera på att använda minst fem olika sambandsord. När texterna är klara ska grupperna byta texter med varandra för att ge respons på textbindningen. Varje grupp får sedan presentera sin feedback till författarna av texten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett sambandsord? | En term som används för att binda samman olika delar av en text. |
Ge ett exempel på ett sambandsord som visar orsaksrelation. | Därför. |
Varför är koherens viktigt i en text? | För att säkerställa att läsaren kan följa innehållet enkelt. |
Hur kan man förbättra textbindningen i sina texter? | Genom att använda ett varierat utbud av sambandsord. |
Vad sker när man överanvänder sambandsord? | Texten kan bli svårare att följa och förstå. |
Hur relaterar textbindning till skrivprocessen? | Det är en central del i att strukturera sina tankar och presentationen av dem. |
Vad lär vi oss av att ge och ta emot feedback? | Vi utvecklar vår förmåga att analysera texter och förstå hur vi kan förbättras. |
Skriver du mest för dig själv eller andra? Varför? | Personlig reflektion kan variera. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en text (300-400 ord) på ett ämne av eget val, där de ska fokusera på att använda minst 10 olika sambandsord effektivt, samt reflektera över hur de bidrar till textens koherens. Eleverna ska också medföra en egen sammanfattning av sin text och en diskussion av de sambandsord de valt.
Citat
“Ord är de byggstenar med vilka vi bygger vårt tankesystem.” – Ludwig Wittgenstein (1889-1951). Detta citat påminner oss om vikten av språket i att skapa koherenta och meningsfulla texter.
“`