Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska 3
Tema:
Argumenterande text och muntlig framställning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: – Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. – Viktiga generella drag som rör disposition, språk och stil i texter av vetenskaplig karaktär. – Läsning av och arbete med texter, vilket inkluderar strukturering, sovring, sammanställning, sammanfattning och källkritisk granskning. |
Betygskriterium (E) |
För att få betyget E ska eleven kunna: – Diskutera översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk. – Med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda. |
[Gy11, Svenska 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till argumenterande text (10 min)
- Förklara vad en argumenterande text är och dess syfte.
- Diskutera nyckelbegrepp som tes, argument, motargument och slutsats.
- Ge exempel på olika ämnen man kan skriva om.
- Identifiera skillnaden mellan att informera och att argumentera.
2. Strukturering av argumenterande text (15 min)
- Gå igenom de grundläggande delarna av en argumenterande text.
- Diskutera vikten av en stark inledning och avslutning.
- Demonstrera hur man kan organisera argumentation logiskt.
- Visa exempel på en bra disposition.
3. Muntlig presentationsteknik (15 min)
- Presentera olika tekniker för effektiv muntlig framställning.
- Diskutera hur kroppsspråk och röst används effektivt.
- Prata om vikten av att anpassa presentationen till publiken.
- Ge exempel på bra hjälpmedel för presentationer (ex. PowerPoint).
4. Elevpresentationer (10 min)
- Eleverna får presentera sina egna valda ämnen.
- Ge feedback på presentationer utifrån givna kriterier.
- Diskutera hur argumentationen kunde förbättras.
- Reflektera över vad som fungerade bra i presentationerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Argumentering: Förmåga att formulera en tydlig tes och ha argument som stöder den. Att motivera sina ståndpunkter och kunna hantera motargument.
- Muntlig framställning: Utveckla sin förmåga att tala inför andra, använda stödord och ha en tydlig struktur i sina framträdanden.
- Källkritik: Reflektera över källor i samband med argumentation och förstå vikten av att använda beprövade fakta.
- Språklig variation: Utforska hur språkbruk och stil kan påverka en texts inverkan på läsaren.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Argument | En påstående som stöds av bevis för att övertyga någon. | Från latin (argumentum). |
Tes | Huvudargument eller ståndpunkt i en diskussion. | Från grekiska (thesis). |
Motargument | En invändning mot ett argument. | Från latinet via franska (contre-argument). |
Disposition | Struktur eller ordning av ett argument eller en text. | Från latin (dispositio). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken betydelse har argumentation i vår vardag och samhälle?
- B. Hur kan vi använda argumentation för att förändra negativa beteenden hos andra?
- C. På vilket sätt kan våra argument påverkas av vår kultur och bakgrund?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och ska förbereda en kort argumenterande text på ett givet ämne. De ska sedan presentera sin text för klassen. Varje grupp får feedback från sina klasskamrater på sina argument och presentationsteknik. Avsluta aktiviteten med en gemensam reflektion kring vad som gjorde presentationerna effektiva eller mindre effektiva.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är en tes? | En huvudpunkt som ska bevisas i argumentationen. |
Vad är ett motargument? | En invändning som ifrågasätter tesen. |
Vilka delar bör en argumenterande text innehålla? | Inledning, tes, argument, motargument och slutsats. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en argumenterande text på 2-3 sidor där de väljer ett aktuellt ämne, formulerar en tydlig tes och stöder sin ståndpunkt med argument och motargument. Inkludera källor och reflektera över källkritik i sin text.
Citat
“Det viktiga är inte att vinna debatten, utan att ha en bra debatt.” – Lars Leksell, 1989. Citatet betonar vikten av att ha respekt för olika åsikter och att debatter kan vara lärorika oavsett utgång.