Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 3
Tema: Komparativ analys av klass och kön
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Analys av litterära verk utifrån tematik kring klass och kön, inklusive hur dessa perspektiv formar karaktärer och berättelse. Diskussioner kring hur litteratur speglar sociala och könsmässiga strukturer. |
Betygskriterium (E) | Eleven gör enkla och till viss del underbyggda jämförelser mellan olika litterära verk. |
[Gy11, Svenska 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till komparativ analys av klass och kön (10 min)
- Förklara vad komparativ analys innebär.
- Diskutera relevansen av klass och kön i litteraturen.
- Presentera dagens uppgifter och mål.
- Ge exempel på litterära verk som tar upp dessa teman.
2. Litteraturstudie: “Jane Eyre” av Charlotte Brontë (15 min)
- Introducera boken och dess huvudkaraktärer.
- Diskutera klass och kön i kontexten av boken.
- Arbeta med specifika avsnitt för analys.
- Ställ frågor för att stimulera diskussion.
3. Grupparbete: Jämförelse mellan klassperspektiv i olika verk (15 min)
- Dela in eleverna i grupper.
- Ge dem olika verk att jämföra.
- Ställ tydliga målsättningar för grupperna.
- Samla in och sammanfatta resultaten.
4. Avslutande diskussion och reflektion (10 min)
- Sammanfatta veckans teman.
- Be eleverna att dela sina insikter.
- Ställ frågor för att avsluta diskussionen.
- Ge en överblick av nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Klass: Hur klass påverkar individers livsmöjligheter och upplevelser i litteratur.
- Kön: Hur könsroller och normer definieras och utmanas i litterära verk.
- Identitet: Hur identitet formas av klass och kön i olika samhällsstrukturer.
- Litterära verk: Exempel på litterära verk att studera och analysera i relation till temat.
- Diskussionsteknik: Hur man effektivt diskuterar och delar analyser i klassrumsmiljö.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Klass | En social gruppering som ofta baseras på ekonomisk status. | Från latin “classis”, som betyder “del” eller “grupp”. |
Kön | De sociala och biologiska egenskaper kopplade till manligt och kvinnligt. | Från latin “genus”, som betyder “släkte” eller “sort”. |
Identitet | Den uppfattning som en individ har om sig själv. | Från latin “identitas”, som betyder “samma tillstånd”. |
Normer | Regler och förväntningar som formar beteende inom en grupp. | Från latin “norma”, som betyder “regel” eller “mall”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar klass och kön våra identiteter i dagens samhälle?
- B. Kan litteratur förändra hur vi ser på klass och kön? Ge exempel.
- C. Vad skulle hända om könsroller blev omvända i våra klassiska litterära verk?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse från perspektivet av en karaktär som lever i olika samhällsklasser. De ska fokusera på att beskriva hur karaktärens liv stimulera andra att reflektera över klass och identitet. Berättelsen ska vara minst två sidor lång och innehålla rika detaljer om karaktärens livssituation och känslor.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
Vad är skillnaden mellan klass och kön? | Klass handlar om social och ekonomisk status; kön handlar om biologiska och sociala roller. |
Ge exempel på ett litterärt verk som skildrar klasskonflikter. | “En halv gul sol” av Chimamanda Ngozi Adichie. |
Vad betyder normer i klass- och könssammanhang? | Normer är de oskrivna regler som påverkar hur vi förväntas agera i samhället baserat på vårt kön eller klass. |
Hemuppgift
En hemuppgift kan vara att eleverna väljer ett litterärt verk som de ska analysera utifrån temat klass och kön. De ska skriva en uppsats på tre sidor A4 där de reflekterar över hur dessa teman framgår i texten och vilket budskap författaren kan ha velat förmedla.
Citat
”Litteratur är en spegel som visar oss både oss själva och vår värld.” – Unknow author
Detta citat understryker vikten av litteratur i att förstå och reflektera över klass och könsfrågor.