Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 3. Komparativ analys av klass och kön i litteraturen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 3
Tema: Komparativ analys av klass och kön i litteraturen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analysera och tolka litteratur utifrån olika perspektiv, såsom klass och kön. Eleven kan tolka och analysera litterära verk med viss säkerhet och jämföra teman och motiv.

[Källa: Gy11, Svenska 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till komparativ analys av klass och kön (10 min)
  • Presentera begreppen klass och kön.
  • Diskutera hur dessa teman kan skildras i litteraturen.
  • Ge exempel på litterära verk där dessa teman förekommer.
  • Fördela litteraturverk till eleverna för vidare studier.
2. Litteraturstudie: “Jane Eyre” av Charlotte Brontë (15 min)
  • Genomför en gemensam läsning av utvalda stycken.
  • Diskutera kvinnlig identitet och klassklyftor i boken.
  • Ställ frågor kring hur dessa teman påverkar berättelsen.
  • Anteckna elevernas insikter och reflektioner.
3. Film: “Pride” (15 min)
  • Introducera filmen och dess bakgrund.
  • Visa filmen i klassrummet.
  • Diskutera filmens teman av klass och kön efter visningen.
  • Jämför och kontrastera med litterära verk.
4. Avslutande diskussion och presentation (10 min)
  • Ge eleverna möjlighet att presentera sina analyser.
  • Uppmuntra reflektioner kring vad de lärt sig.
  • Sammanfatta lektionen och dess centrala teman.
  • Presentera nästa lektion och vilka litterära verk de ska fokusera på.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Klass och kön:** Litteraturen kan spegla samhälleliga strukturer kring klass och kön, vilket formar karaktärernas liv och handlingar.
  • Intertekstualitet:** Förstå hur olika verk refererar och relaterar till varandra kan fördjupa analyser.
  • Litterära perspektiv:** Att använda olika perspektiv ger en rikare förståelse av textens budskap och tematik.
  • Kulturell kontext:** Kännedom om den tid och plats verket skrevs i hjälper att förstå karaktärernas motiv.
  • Analysförmåga:** Förmåga att kritiskt analysera och diskutera litterära verk är centralt i detta ämne.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Klass En term för en grupp med gemensamma socioekonomiska egenskaper. Från latinets “classis”.
Kön Refererar till sociala och kulturella roller som är kopplade till det biologiska könet. Från gammelsvenska “kön”, som har rötter i germanska språk.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar klasskillnader möjligheterna för en individ i samhället?
  • B. Vilken roll spelar kön i våra litterära verk, och hur kan det format idéer om identitet?
  • C. Hur kan vi se kopplingar mellan litterära teman och nutida samhällsfrågor kring klass och kön?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och tilldelas olika litterära verk som de ska jämföra utifrån temat klass och kön. Varje grupp förbereder en kort presentation där de analyserar hur dessa teman framträder i deras tilldelade verk. De ska även diskutera likheter och skillnader mellan verken och förbereda frågor att ställa till de andra grupperna.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad innebär klass i litteraturen? Det refererar till sociala och ekonomiska skillnader.
2. Hur kan kön påverka berättelsen i en roman? Det kan forma karaktärernas val, relationer och identiteter.
3. Vilket litterärt verk berörde dig mest under lektionen? Svar varierar beroende på elevernas perspektiv.
4. Hur kan vi se klass och kön speglas i dagens samhälle? Genom sociala mediers roll och representationer i populärkultur.
5. Av vilka skäl är det viktigt att studera litteratur med dessa teman? För att förstå och kritiskt granska samhället vi lever i.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om en litterär karaktärs upplevelse av klass eller kön, baserat på den litteratur som har diskuterats under lektionen. Uppsatsen ska vara minst 2-3 sidor lång och inkludera citat från verket för att stödja sina argument.

Citat

*“Att förändra världen är inget stort projekt, det är ett liv.”* – Alice Walker, 1982. Citatet handlar om vikten av individuell handling och dess inverkan på samhällsförändring, vilket kopplar an till teman av social klass och identitet i litteraturens kontext.


Modern Tillbaka-knapp