Lektion. Svenska 3. Litterär analys. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska 3

Tema:

Litterär analys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys av skönlitterära texter från olika tidsepoker och med skilda perspektiv. Eleven redogör för centrala teman och motiv i litterära verk samt gör enklare tolkningar av dessa.
Skriva litterära analyser med tydlig och strukturerad uppbyggnad. Eleven skriver sammanhängande och strukturerade texter där hen använder litterära begrepp och termer.

[Läroplan för gymnasieskolan (Gy11)]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till litterär analys (10 min)
  • Diskussion om vad litterär analys innebär.
  • Genomgång av centrala begrepp som tema, motiv och stil.
  • Presentation av exempel på litterära verk att analysera.
  • Indelning i grupper för analys av valda verk.
2. Grupparbete (20 min)
  • Arbeta i grupper om 3-4 personer med att analysera ett valt verk.
  • Identifiera viktiga teman och skapa en struktur för er analys.
  • Förbereda en kort presentation av er tolkning.
  • Dokumentera resultaten skriftligt.
3. Redovisning av analyser (15 min)
  • Varje grupp presenterar sin analys för klassen.
  • Öppna upp för frågor och diskussioner efter varje presentation.
  • Ge feedback på presentationerna och analysen.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
  • Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
  • Diskutera vikten av litterär analys i förståelsen av text.
  • Ge en kort översikt av vad som kommer att tas upp på nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättarteknik: Förståelse för olika berättarperspektiv och hur dessa påverkar tolkningen av en text.
  • Kulturella sammanhang: Analys av hur kulturella och historiska kontexter påverkar litterära verk.
  • Litterära verk: Kunskap om centrala verk och författare inom svensk litteratur.
  • Språkliga verktyg: Användning av litterära termer och begrepp i analysarbetet.
  • Argumentation: Förmåga att argumentera för sin tolkning av en text på ett övertygande sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Temat Det centrala ämnet eller budskapet i en litterär text. Från grekiska “thema”, vilket betyder “ämne” eller “punkt”.
Motiv Återkommande element eller bilder i en berättelse som stödjer temat. Från latinska “motivus”, som betyder “som rör sig” eller “som framkallar”.
Analys Processen av att undersöka och tolka en text utifrån dess delar och helhet. Från grekiska “analusis”, vilket betyder “upplysa” eller “lösning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar författarens bakgrund och kontext din tolkning av texten?
  • B. Vilka teman tycker ni är mest framträdande och varför?
  • C. Hur skulle textens budskap ändras om den skrevs i en annan tid eller plats?

Aktivitet

Under lektionen kommer eleverna i grupper att analysera ett skönlitterärt verk. Varje grupp väljer ett verk, identifierar centrala teman och motiv och förbereder en presentation. Aktiviteten syftar till att utveckla deras förmåga att kritiskt granska och diskutera litterära texter. Det kommer att ges konkreta exempel och direkt stöd under analysarbetet.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilka teman identifierade ni i texten? [Ditt svar]
2. Vilka litterära termer använde ni i er analys? [Ditt svar]
3. Hur tror ni att textens budskap kan tolkas olika utifrån läsarens perspektiv? [Ditt svar]

Hemuppgift

Som hemuppgift ska varje elev skriva en litterär analys av ett valfritt verk. Analysen ska vara mellan 2-4 sidor lång, A4-format, och inkludera de centrala teman och motiv samt en personlig tolkning av texten.

Citat

“Att förstå en text kräver att man kan se bortom orden.” – A. B. Cederberg, 1995 Detta citat påminner om att litterär analys inte bara handlar om ytan av orden, utan om att förstå de djupare meningarna och kontexten kring texten.


Modern Tillbaka-knapp