Lektion. Svenska 3. Litteraturteori: narratologi och strukturalism. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Litteraturteori: narratologi och strukturalism

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska innehålla litterär analys med fokus på narratologi och strukturalism, samt hur olika litterära teorier kan tillämpas på texter. Eleverna ska också få möjlighet att utforska berättartekniska grepp och analysmodeller. Eleven kan översiktligt redogöra för centrala litterära teorier och tillämpa dem på egna och andras texter. Vidare kan eleven identifiera och förklara hur olika berättartekniska grepp påverkar en texts innehåll och struktur.

[Gy11, Svenska 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till narratologi (10 min)
  • Diskutera vad narratologi är och dess huvudsakliga syften.
  • Ge exempel på grundläggande termer såsom berättare, synvinkel och tid.
  • Visa exempel från kända litterära verk.
  • Fråga eleverna om de kan identifiera dessa element i böcker de har läst.
2. Introduktion till strukturalism (10 min)
  • Förklara vad strukturalism innebär och dess roll inom litteraturstudier.
  • Diskutera skillnaden mellan strukturalism och poststrukturalism.
  • Ge exempel på hur strukturalismen har påverkat litteraturkritik.
  • Be eleverna att tänka på hur texters struktur kan påverka dess budskap.
3. Gruppdiskussion om film och litteratur (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en film och en bok med liknande teman.
  • Låt dem diskutera hur narratologiska aspekter och strukturalism kan appliceras på båda medierna.
  • Be grupperna att sammanfatta sina insikter och presentera dem för klassen.
  • Ställ frågor för att uppmana till djupare analys.
4. Avslutande gemensam reflektion (15 min)
  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
  • Ge tid för frågor och diskussioner.
  • Introducera hemuppgiften som kopplar till dagens tema.
  • Avsluta med att ställa en öppen fråga om deras egna känslor kring litteratur och dess struktur.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Narratologi: Läran om berättandet och följer med begrepp som berättarperspektiv och narrativ struktur.
  • Strukturalism: En teori som analyserar kulturella fenomen och litterära verk utifrån deras struktur och relationer snarare än innehållet.
  • Berättartekniker: Hur olika tekniker såsom tillbakablickar och parallellhandlingar används i litteraturen.
  • Literary Theory: Diskussioner kring hur olika litterära teorier påverkar analys och interpretation av texter.
  • Textanalys: Att kunna analyser och tolka texter utifrån de olika teorierna.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Narratologi Studiet av berättande och dess struktur. Från latinskt “narratio” som betyder berättelse.
Strukturalism En teori inom humaniora som fokuserar på strukturer i kulturella fenomen. Från franska “structure”, som i sin tur härstammar från latin.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar olika berättarperspektiv läsarens upplevelse av en berättelse?
  • B. Kan en berättelse vara objektiv, eller är alla berättelser subjektiva på något sätt? Diskutera.
  • C. Hur kan strukturalism hjälpa oss att förstå komplexiteten i litterära verk?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där varje grupp får i uppdrag att välja en text och analysera den utifrån både narratologi och strukturalism. De ska identifiera berättarperspektivet och diskutera hur struktur och stil påverkar textens budskap. Resultaten ska sedan presenteras för klassen, vilket uppmuntrar till diskussion och reflektion.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är narratologi? Studiet av berättandets struktur och funktion.
2. Vad kännetecknar strukturalism? Fokus på strukturer framom innehåll.
3. Ge exempel på berättartekniker. T.ex. tillbakablickar, parallellhandlingar.
4. Hur kan olika perspektiv påverka en berättelse? De styr hur läsaren uppfattar och tolkar händelserna.
5. Vad innebär literära teorier? Ramar för att analysera och tolka litterära verk.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en text där de analyserar en vald litterär text utifrån narratologiska och strukturalistiska perspektiv. De ska diskutera hur berättarperspektivet och strukturen påverkar handlingen och temat. Texten ska vara mellan 2-3 sidor lång och lämnas in nästa lektion.

Citat

“All art is but imitation of nature.” – Lucius Annaeus Seneca, 1st century AD – Detta citat knyter an till litteraturens förmåga att spegla verkligheten och hur teorier kan hjälpa oss att förstå djupare betydelser i texter.

“`


Modern Tillbaka-knapp