“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Muntlig framställning: retoriska tekniker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Viktiga generella drag som rör disposition, språk och stil i texter av vetenskaplig karaktär. Läsning av och arbete med texter, vilket inkluderar strukturering, sovring, sammanställning, sammanfattning och källkritisk granskning. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation, och eleven använder med viss säkerhet retoriska verkningsmedel. |
[Gy 11, Svenska 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till retoriska tekniker (15 min)
- Presentera de grundläggande retoriska begreppen och deras betydelse.
- Diskutera syftet med retorisk framställning och dess tillämpningar.
- Visa exempel på effektiva retoriska tekniker i kända tal.
- Ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
2. Arbete med retoriska verktyg (15 min)
- Introducera verktyg som ethos, pathos och logos.
- Ge exempel på hur dessa verktyg kan användas i tal och presentationer.
- Diskutera skillnaderna mellan verktygen och deras effektivitet för olika syften.
- Ge tid för eleverna att ställa frågor och diskutera sina tankar.
3. Praktiska övningar (15 min)
- Ge eleverna uppgifter där de ska använda retoriska tekniker i egna korta presentationer.
- Organisera eleverna i grupper för att brainstorma och utveckla sina presentationer.
- Ge tillgång till resurser och material för att stödja deras arbete.
- Ett kort tidigt moment för feedback inom grupperna.
4. Presentation och reflektion (5 min)
- Be eleverna att reflektera över de retoriska tekniker de använt.
- Diskutera hur de kan förbättra sin presentationsteknik baserat på feedback.
- Sammanfatta lektionen och knyt an till tidigare avsnitt.
- Ge en kort introduktion till nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Retorisk arbetsprocess: Eleverna bör förstå processen som innefattar planering, utförande och analys av sina presentationer.
- Presentationsteknik: Fokus på hur digitala verktyg kan användas för att förbättra framställningar.
- Argumentationsteknik: Strategier för att effektivt förmedla argument och övertyga publiken.
- Källkritik: Hur man hanterar och refererar källor i sina muntliga framställningar.
- Språk och stil: Hur språk, stil och disposition kan anpassas efter syfte och mottagare.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Retorik | Läran om konsten att tala och övertyga. | Från grekiska “rhetorika”, betydelse “konsten att tala”. |
Ethos | Trovärdighet och auktoritet hos talaren. | Från grekiska “ethos”, betyder karaktär eller ethos. |
Pathos | Appell till känslor hos publiken. | Från grekiska “pathos”, betyder lidande eller känsla. |
Logos | Logik och resonemang i argumentationen. | Från grekiska “logos”, betyder ord, tanke eller betydelse. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi använda ethos, pathos och logos för att övertyga en publik om en kontroversiell åsikt?
- B. Vilka utmaningar kan uppstå när man försöker anpassa sitt språk utefter en specifik publik?
- C. Finns det gränser för retorikens makt? När kan den bli manipulativ snarare än informativ?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där varje grupp får i uppgift att förbereda en kort presentation om ett aktuellt ämne som de är intresserade av. De ska använda minst två av de retoriska verktyg som diskuterats under lektionen. Varje grupp presenterar sitt arbete för klassen, followed by a feedback session där de får konstruktiv kritik från både läraren och de andra eleverna. Syftet med aktiviteten är att praktiskt tillämpa de retoriska teknikerna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är retorik? | Läran om konsten att tala och övertyga. |
Vad står ethos för? | Trovärdighet och auktoritet. |
Vilken funktion har pathos? | Att appellera till känslor. |
Hur används logos? | För att ge logiska argument. |
Vilka retoriska verktyg ska du använda i din presentation? | Minst två av ethos, pathos eller logos. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort argumenterande text (1-2 sidor A4) där de använder retoriska tekniker för att framföra sin åsikt om ett aktuellt ämne. De ska inkludera exempel på hur de anpassat sin text efter sin tänkta publik och reflektera över sina retoriska val.
Citat
“Retorik är konsten att påverka andra genom språk.” – Aristoteles, 350 f.Kr.
“`