“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språk och kultur: kulturella skillnader i kommunikation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Idéer och synsätt på språk och kommunikation samt hur dessa påverkar samhället och kulturen. | Eleven kan förklara grundläggande kulturella skillnader i kommunikation och ge exempel på dessa. |
Olika kulturers syn på tid, rum och relationer som påverkar kommunikationen. | Eleven kan beskriva hur kulturella skillnader i tid och rum påverkar social interaktion. |
Språkets och kulturspecifika uttryck samt deras betydelse i kommunikation. | Eleven kan ge exempel på hur språk och kulturella normer samverkar i komplicerade kommunikationssituationer. |
[Gy11, Svenska 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till tema och syfte (10 min)
- Presentera lektionens mål och syfte.
- Diskutera relevansen av kulturella skillnader i kommunikation.
- Ge exempel på olika kommunikationsstilar i varierande kulturer.
- Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen bland eleverna.
2. Diskussion om kulturella skillnader (15 min)
- Dela in klassen i grupper för att diskutera specifika kulturella skillnader.
- Varje grupp får en case study att arbeta med.
- Grupperna presenterar sina fall för klassen.
- Led en diskussion kring likheter och skillnader.
3. Språkliga uttryck och normer (15 min)
- Ge exempel på specifika språkliga uttryck från olika kulturer.
- Diskutera hur dessa uttryck påverkar kommunikationen.
- Analysera exempel och undervisa in sig på skillnader i språkbruk.
- Använd autentiska material från olika kulturer för att illustrera poänger.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och vad som lärt sig.
- Ställ frågor til eleverna om vad de tyckte var mest intressant.
- Ge tid för reflektion och individuella planer för att utforska mer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Kulturella skillnader i kommunikation: Stora och små skillnader i hur människor kommunicerar i olika kulturer.
- Begrepp som tid och rum: Olika sätt att se på tid och rum i olika kulturer.
- Social interaktion: Hur sociala normer påverkar kommunikationssätten.
- Språkliga normer: Skillnader i språkliga normer beroende på kulturell kontext.
- Faktorer som påverkar kommunikation: Historiska, sociala och kulturella faktorer som formar vår kommunikation.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kontext | Den sammanhang där något sker, vilket påverkar hur det förstås. | Från latin “contextus” som betyder sammanhang. |
Normer | Regler och riktlinjer för hur man beter sig i en samhälle. | Från latin “norma” vilket betyder mätsticka. |
Kulturell medvetenhet | Förmågan att förstå och vara medveten om kulturella skillnader. | Kombination av ord från “kultur” och “medvetenhet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kulturella skillnader din skola och klassrumsmiljö?
- B. Vilka utmaningar kan uppstå i interkulturell kommunikation?
- C. Hur kan man öka sin kulturella medvetenhet i en globaliserad värld?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och varje grupp får en specifik kultur att undersöka utifrån kommunikation. De ska redovisa i form av antingen en presentation eller en kort skriftlig rapport om hur denna kultur påverkar kommunikation, inklusive språkbruk och normer. Aktiviteten syftar till att öka förståelsen för kulturella skillnader i praktiken.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad har du lärt dig om kulturella skillnader i kommunikation? | Svar väntas skapa medvetenhet om olika kommunikationsstilar. |
Ge exempel på en kulturell norm och hur den påverkar kommunikationen. | Svar kan inkludera exempel på hur direkthet uppskattas olika i kulturer. |
Hur påverkas din framtida kommunikation av denna kunskap? | Ökad kulturell medvetenhet bidrar till bättre interkulturell kommunikation. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion över sina egna kulturella normer och värderingar i relation till en annan kultur. De ska inkludera hur dessa normer påverkar deras sätt att kommunicera och interagera med andra. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång och skriven i ett klart och tydligt språk.
Citat
“The limits of my language mean the limits of my world.”
– Ludwig Wittgenstein, 1922. Detta citat betonar hur språk och kommunikation formar vår förståelse av världen och hur kulturella skillnader kan påverka denna upplevelse.
“`