Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska 3. Språk och kultur: kulturella skillnader i kommunikation. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Språk och kultur: kulturella skillnader i kommunikation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Idéer och synsätt på språk och kommunikation samt hur dessa påverkar samhället och kulturen. Eleven kan förklara grundläggande kulturella skillnader i kommunikation och ge exempel på dessa.
Olika kulturers syn på tid, rum och relationer som påverkar kommunikationen. Eleven kan beskriva hur kulturella skillnader i tid och rum påverkar social interaktion.
Språkets och kulturspecifika uttryck samt deras betydelse i kommunikation. Eleven kan ge exempel på hur språk och kulturella normer samverkar i komplicerade kommunikationssituationer.

[Gy11, Svenska 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till tema och syfte (10 min)
  • Presentera lektionens mål och syfte.
  • Diskutera relevansen av kulturella skillnader i kommunikation.
  • Ge exempel på olika kommunikationsstilar i varierande kulturer.
  • Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen bland eleverna.
2. Diskussion om kulturella skillnader (15 min)
  • Dela in klassen i grupper för att diskutera specifika kulturella skillnader.
  • Varje grupp får en case study att arbeta med.
  • Grupperna presenterar sina fall för klassen.
  • Led en diskussion kring likheter och skillnader.
3. Språkliga uttryck och normer (15 min)
  • Ge exempel på specifika språkliga uttryck från olika kulturer.
  • Diskutera hur dessa uttryck påverkar kommunikationen.
  • Analysera exempel och undervisa in sig på skillnader i språkbruk.
  • Använd autentiska material från olika kulturer för att illustrera poänger.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och vad som lärt sig.
  • Ställ frågor til eleverna om vad de tyckte var mest intressant.
  • Ge tid för reflektion och individuella planer för att utforska mer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Kulturella skillnader i kommunikation: Stora och små skillnader i hur människor kommunicerar i olika kulturer.
  • Begrepp som tid och rum: Olika sätt att se på tid och rum i olika kulturer.
  • Social interaktion: Hur sociala normer påverkar kommunikationssätten.
  • Språkliga normer: Skillnader i språkliga normer beroende på kulturell kontext.
  • Faktorer som påverkar kommunikation: Historiska, sociala och kulturella faktorer som formar vår kommunikation.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kontext Den sammanhang där något sker, vilket påverkar hur det förstås. Från latin “contextus” som betyder sammanhang.
Normer Regler och riktlinjer för hur man beter sig i en samhälle. Från latin “norma” vilket betyder mätsticka.
Kulturell medvetenhet Förmågan att förstå och vara medveten om kulturella skillnader. Kombination av ord från “kultur” och “medvetenhet”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kulturella skillnader din skola och klassrumsmiljö?
  • B. Vilka utmaningar kan uppstå i interkulturell kommunikation?
  • C. Hur kan man öka sin kulturella medvetenhet i en globaliserad värld?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och varje grupp får en specifik kultur att undersöka utifrån kommunikation. De ska redovisa i form av antingen en presentation eller en kort skriftlig rapport om hur denna kultur påverkar kommunikation, inklusive språkbruk och normer. Aktiviteten syftar till att öka förståelsen för kulturella skillnader i praktiken.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad har du lärt dig om kulturella skillnader i kommunikation? Svar väntas skapa medvetenhet om olika kommunikationsstilar.
Ge exempel på en kulturell norm och hur den påverkar kommunikationen. Svar kan inkludera exempel på hur direkthet uppskattas olika i kulturer.
Hur påverkas din framtida kommunikation av denna kunskap? Ökad kulturell medvetenhet bidrar till bättre interkulturell kommunikation.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion över sina egna kulturella normer och värderingar i relation till en annan kultur. De ska inkludera hur dessa normer påverkar deras sätt att kommunicera och interagera med andra. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång och skriven i ett klart och tydligt språk.

Citat

“The limits of my language mean the limits of my world.”
– Ludwig Wittgenstein, 1922. Detta citat betonar hur språk och kommunikation formar vår förståelse av världen och hur kulturella skillnader kan påverka denna upplevelse.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×