“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språklig kreativitet: poesi och prosa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Läsning av och arbete med texter, vilket inkluderar strukturering, sovring, sammanställning, sammanfattning och källkritisk granskning. Skriftlig framställning som anknyter till den vetenskapliga texttypen och som behandlar någon aspekt av svenskämnet. Skönlitterära texter inom genrerna prosa, lyrik och dramatik. Litteraturvetenskaplig analys av stilmedel och berättartekniska grepp. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation, och eleven använder med viss säkerhet retoriska verkningsmedel. |
Källa: [Gy11, Svenska 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat språklig kreativitet och dess betydelse i litteraturen.
- Ge exempel på kända poeter och prosaförfattare.
- Diskutera elevernas egna erfarenheter av poesi och prosa.
- Gå igenom klassens mål och förväntningar inför lektionen.
2. Litteraturgenrer och stilmedel (15 min)
- Förklara begrepp som metafor, simile, alliteration och rytm.
- Ge exempel på hur dessa stilmedel används i både poesi och prosa.
- Analysera ett kort litterärt stycke och identifiera stilmedel.
- Diskutera hur stilmedel påverkar läsarens upplevelse av text.
3. Kreativ skrivövning (20 min)
- Ge eleverna en skrivuppgift för att skapa egna korta texter.
- Uppmana dem att använda minst två olika stilmedel.
- Ge utrymme för individuell kreativitet och personligt uttryck.
- Samla in texter för en efterföljande diskussion.
4. Reflektion och delning (5 min)
- Låt några elever läsa sina texter högt.
- Diskutera de använda stilmedlen och vad de förmedlar.
- Ge konstruktiv feedback och uppmuntra till vidare utveckling.
- Avsluta med gemensam reflektion kring vad eleverna har lärt sig.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Språklig kreativitet: Betydelsen och tillämpningen av språklig kreativitet i litteraturen, särskilt inom poesi och prosa.
- Stilmedel: Kunskap om och förmåga att använda olika stilmedel i egen skrift och vid litteraturanalyser.
- Analytisk läsning: Förmåga att läsa och tolka skönlitterära texter med fokus på stil och innehåll.
- Kreativ skrivande: Utveckling av egna skrivfärdigheter genom kreativitet och individanpassning.
- Diskussion och respons: Att ge och ta emot feedback som en del av lärprocessen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Metafor | En stilfigur där ett ord eller uttryck används i en annan betydelse än den bokstavliga. | Från grekiska “metaphora”, som betyder “överföring”. |
Rytm | Den regelbundna växlingen av betoningar och stavelser i tal eller text. | Från grekiska “rhythmos”, vilket betyder “flöde” eller “mönster”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar olika stilmedel din upplevelse av en text? Ge exempel från både poesi och prosa.
- B. Vilken roll spelar känslor och personliga erfarenheter i skrivandet av poesi och prosa?
- C. Kan du tänka dig att en text skulle kunna förändras helt beroende på valet av stilmedel? Diskutera med exempel.
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper för att arbeta med att skapa en gemensam dikt. Varje grupp ska välja en specifik stil och formulera sina rader utifrån gemensamma idéer och teman. Dikten ska inkludera minst fyra stilmedel som diskuterats i klassen. När grupperna är klara ska de framträda och presentera sitt arbete för klassen, följt av en feedback- och diskussionsrunda.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag om stilmedel? | |
2. Vilka stilmedel använde du i din text? | |
3. Hur kommer du att använda detta i din framtida skrivande? | |
4. Vilken del av lektionen tyckte du var mest intressant? | |
5. Vad skulle du vilja lära dig mer om nästa gång? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse eller ett lyriskt stycke där de aktivt tillämpar minst tre av de stilmedel som diskuterats. Berättelsen ska vara mellan 500-700 ord lång och inlämnas senast nästa lektion. Under skrivprocessen ska de reflektera över hur stilmedlen påverkar berättelsens känsla och budskap.
Citat
“Skriv mycket, och skriv ofta. Kvalitet kommer med erfarenhet.” – Stephen King (1986). Detta citat påminner oss om vikten av att praktisera och utveckla vårt skrivande kontinuerligt, något som är centralt i vårt arbete med språklig kreativitet.
“`