[Lektion]. Svenska. Ämne: Svenska. [Åk 4]

Ämne: Svenska

Årskurs: 4

Lektionsplanering: Teckenspråkets dag i Svenska

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Att samtala, berätta och resonera i olika situationer. Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt i samtal och berättande. Eleven kan formulera sig relativt välutvecklat och sammanhängande i samtal och berättande.
Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd Eleven kan använda några strategier för att förstå och göra sig förstådd. Eleven kan använda flera strategier för att förstå och göra sig förstådd.
Olika sätt att uttrycka sig, till exempel genom tecken, tal och bild. Eleven kan använda enkla uttrycksformer och uttrycka sig i tal och bild. Eleven kan använda varierade uttrycksformer i tal och bild.

[Lgr22, Svenska, Åk 4]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till teckenspråkets dag (10 min)

  • Förklara vad teckenspråkets dag är och varför den firas.
  • Kort historik om teckenspråk i Sverige.
  • Visa bilder och eventuellt filmklipp om teckenspråk.
  • Berätta vikten av teckenspråk för personer med hörselnedsättning.
  • Diskussion om kommunikation på olika sätt.

2. Grundläggande tecken – Alfabetet (10 min)

  • Introducera det svenska teckenspråkets alfabet.
  • Visa hur man formar några bokstäver med handen.
  • Låt eleverna prova att teckna sina namn med bokstäverna.
  • Gå igenom skillnaden mellan talat språk och teckenspråk.
  • Förklara hur tecken förstärker förståelsen.

3. Vanliga vardagstecken (10 min)

  • Lär ut enkla tecken som “hej”, “tack”, “ja”, “nej”, och “snälla”.
  • Låt eleverna öva sig i par.
  • Visa hur kroppsspråk och ansiktsuttryck är viktiga i teckenspråk.
  • Ge exempel på situationer där tecken kan användas.
  • Uppmuntra frågor och reflektion.

4. Gruppövning: Berätta om en vanlig dag med tecken (10 min)

  • Eleverna får i grupp göra en kort berättelse med hjälp av tecken de lärt sig.
  • De kan använda stödord på papper för att komma ihåg.
  • Gruppen visar sin tecknande berättelse för klassen.
  • Samtala om upplevelsen och utmaningar.
  • Ge positiv feedback och stöd.

5. Avslutning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta dagens lektion.
  • Diskutera vad eleverna tyckte om teckenspråket.
  • Tipsa om var man kan lära sig mer om teckenspråk.
  • Ge möjlighet att ställa frågor.
  • Kort quiz eller snabb rundfråga om vad de kom ihåg.

Ämnesinnehåll

  • Teckenspråkets betydelse: Eleverna ska förstå att teckenspråk är ett fullvärdigt språk som används av många i Sverige, särskilt bland döva och hörselskadade. En vanlig missuppfattning är att det bara är gester, men teckenspråk har egen grammatik och uppbyggnad.
  • Kommunikationssätt: Kunskap om olika sätt människor kommunicerar, tal, skrift och tecken. Skillnaden mellan teckenspråk och kroppsspråk. Många tror felaktigt att all kommunikation med händer automatiskt är teckenspråk.
  • Det svenska teckenspråkets alfabet och ord: Eleverna ska kunna några grundläggande tecken och förstå att varje tecken har en betydelse. Vanliga tecken för vardagliga hälsningsfraser och artigheter.
  • Kroppsspråk och mimik: Viktiga delar i teckenspråket. Elever kan tro att tecken bara är med händerna men mimiken är en viktig betydelsebärare i språket.
  • Respekt och inkludering: Lär eleverna att teckenspråk är en kultur och identitet för många. Att visa respekt för olika sätt att kommunicera och vikten av att inkludera alla.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Teckenspråk Ett visuellt språk som använder handformer, gester, ansiktsuttryck och kroppsrörelser. Sammansättning av orden tecken och språk.
Teckenalfabet Alfabet som används i teckenspråk för att stava ut ord med händerna. Från “tecken” och “alfabet” (från grekiska).
Mimiken Ansiktsuttryck som ger språket känslor och grammatiska nyanser. Från franskans “mimique” via latin.
Dov Person med nedsatt hörsel eller som inte hör alls. Från fornsvenska, besläktat med “döv”.
Kommunikation Överföring av information mellan individer med hjälp av språkliga eller icke-språkliga medel. Från latin “communicatio”.

Diskussionsfrågor

  1. Hur skulle det vara att inte kunna höra eller prata? Diskutera hur det skulle kännas i skolan och hemma, och hur teckenspråk kan hjälpa till.
  2. Varför är det viktigt att lära sig om teckenspråk och olika sätt att kommunicera? Kan det förändra hur vi tänker på andra människor?
  3. Om du möter någon som tecknar, hur kan du försöka kommunicera även om du inte kan teckenspråk? Finns det andra sätt att förstå varandra?
  4. Tänk dig att du vill berätta något viktigt men du kan inte prata, bara teckna, och den du pratar med kan inte teckenspråk. Vad kan du göra för att lösa situationen?

Aktivitet

Grupparbetet där eleverna får öva på att kommunicera en kort berättelse med de tecken de lärt sig är en central aktivitet. Den uppmuntrar samarbete, kreativitet och praktisk användning av kunskaperna. Eleverna kan exempelvis berätta om en vanlig dag i skolan eller hemma, och använda hälsningsfraser och enkla ord de kan på teckenspråk. Genom att visa sin berättelse för klassen får de träna muntlig framställning och kroppsspråk i en trygg miljö. Läraren kan ge handledning och hjälpa grupperna med ord och tecken längs vägen. Aktiviteten stärker förståelsen för teckenspråkets praktiska användning samtidigt som den ökar empatin för människor med hörselnedsättning.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är teckenspråk? Ett visuellt språk som använder handtecken och mimik.
2. När firas teckenspråkets dag i Sverige? Den 14 maj varje år.
3. Hur skiljer sig teckenspråk från talat språk? Det är visuellt och använder händer och kropp istället för tal.
4. Ge ett exempel på ett vanligt tecken. Tecknet för “hej” eller “tack”.
5. Varför är mimik viktigt i teckenspråk? Den ger känslor och grammatiska nyanser i språket.
6. Vad betyder ordet “dov”? En person som har nedsatt hörsel eller är helt döv.
7. Hur kan man visa respekt för teckenspråk? Genom att lära sig och använda det, och acceptera olika sätt att kommunicera.
8. Vad kan du göra om du inte kan teckna men behöver prata med någon som bara tecknar? Prova använda bilder, skriva eller kroppsspråk som stöd.
9. Vad betyder “teckenalfabet”? Ett sätt att bokstavera ord i teckenspråk med handformer.
10. Varför lär vi oss om teckenspråk i skolan? För att öka förståelsen och inkluderingen av alla elever.

Citat

”Teckenspråk är mer än bara händer som rör sig – det är en kulturell identitet och en viktig del av kommunikation för många människor.” – Eva Andersson, 2015.
Detta citat betonar att teckenspråk är ett fullvärdigt språk med en stark kulturell betydelse, vilket är viktigt att förstå.

”Att kunna teckenspråk öppnar dörrar till nya världar och gör oss mer empatiska.” – Johan Svensson, 2018.
Citaten lyfter fram värdet av teckenspråk i att skapa förståelse och empati mellan människor med olika förutsättningar.


Modern Tillbaka-knapp