Lektion. Svenska. Analysera tal och argumentation. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Analysera tal och argumentation

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Analys av argumenterande texter och tal, samt hur språk och stil påverkar innehållet och framställningen.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. Eleven framför åsikter med till viss del underbyggda argument. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till argumentation (10 min)
  • Presentera vad argumentation innebär.
  • Diskutera olika slags argument och deras syften.
  • Visa exempel på argument från olika medier.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka.
2. Grupper och diskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper med olika teman som de ska diskutera.
  • Ge varje grupp ett argumenterande tal att analysera.
  • Låt eleverna identifiera argument och motargument.
  • Diskutera hur argumenten påverkar olika målgrupper.
3. Muntlig framställning (15 min)
  • Ge eleverna tid att förbereda korta presentationer av sina analyser.
  • Presentera hur man ger konstruktiv kritik.
  • Varje grupp presenterar sin analys.
  • Ge feedback på presentationerna.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som lärt under lektionen.
  • Be eleverna reflektera över vilken påverkan argument kan ha.
  • Diskutera betydelsen av god argumentation i samhället.
  • Ställ frågor som får eleverna att tänka kritisk på argument.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationsstrukturer: Förståelse för hur argument byggs upp och stöds av bevis och exempel.
  • Retoriska verktyg: Känna till centrala retoriska tekniker som används i tal.
  • Analys av källa: Förmågan att kritiskt granska källor och argument.
  • Presentationsteknik: Att framföra en argumentation effektivt och engagerande.
  • Kritisk tänkande: Utveckla förmågan att tänka kritiskt kring argument och information.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
ArgumentEn påstående som stöds av bevis och används för att övertyga.Från latin “argumentum”, som betyder “bevis”.
RetorikKonsten att tala eller skriva på ett övertygande sätt.Från grekiska “rhetorike”, vilket betyder “konsten att tala”.
KritiskAtt granska noga; innebär att ifrågasätta och analysera noggrant.Från grekiska “kritikos”, vilket betyder “att kunna bedöma”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker du är det viktigaste i en argumentation och varför?
  • B. Är det viktigt att kunna uttrycka sina åsikter offentligt? Motivera ditt svar.
  • C. Hur kan argumentation påverka vårt samhälle, både positivt och negativt?

Aktivitet

En gruppaktivitet där eleverna får välja ett aktuellt ämne och skapa sina egna argumenterande tal. De ska använda relevanta argument och motargument som de granskar och presenterar för klassen. Eleverna får sedan ge varandra feedback utifrån en rubricering för att utveckla sina förmågor. Aktiviteten avslutas med en diskussion om olika presentationstekniker.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad är ett argument?En påstående som stöds av bevis.
Nämn en retorisk teknik.Metafor.
Vad innebär kritisk granskning?Att noga undersöka och ifrågasätta information.
Varför är presentation viktigt?För att kommunicera effektivt.
Vilka är de tre huvuddelarna i ett argument?Påstående, bevis, slutsats.
Vad är syftet med argumentation?Att övertyga någon om en viss ståndpunkt.
Hur kan man stärka ett argument?Genom att tillföra data och exempel.
Vad är skillnaden mellan fakta och åsikt?Fakta kan bevisas, åsikter är subjektiva.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva ett argumenterande essä där de tar ställning i en frågeställning de själva väljer. De ska använda minst tre olika källor, inkludera både argument och motargument och reflektera över motståndarnas ståndpunkter. Texten ska vara mellan 2-3 sidor A4.

Citat

“Det är inte vad du säger, utan hur du säger det.” – Maya Angelou, 1993. Detta citat belyser vikten av retorik och presentation inom argumentation och kommunikationen i stort.


×