Lektionsplanering: Skrivprocessens steg i Anpassad grundskola åk 7
Årskurs 7 Anpassad grundskola
Ämne Svenska (anpassad grundskola)
Tema Skrivprocessens steg: planera, skriva, bearbeta och ge respons
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Att planera, skriva och bearbeta texter. | Eleven kan med viss hjälp planera, skriva och bearbeta texter. | Eleven kan planera, skriva och bearbeta texter på ett relativt väl fungerande sätt. |
– Att ge och ta emot respons i skrivprocessen. | Eleven kan delta i att ge och ta emot respons på texter. | Eleven kan ge utvecklande respons och ta till sig respons för att förbättra texter. |
[Lgrsär22, Svenska, Åk 7-9]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skrivprocessen (10 min)
- Presentera de fyra stegen i skrivprocessen: planera, skriva, bearbeta och ge respons.
- Förklara syftet med varje steg, varför det är viktigt.
- Ge exempel på hur man kan planera en text (tankekartor, listor).
- Visa skillnader mellan första utkast och bearbetad text.
- Diskutera kort med eleverna vilka steg de brukar göra själva.
Planering av text (10 min)
- Visa verktyg för textplanering som mindmaps eller stödord.
- Stimulera elever att tillsammans planera en kort text (t.ex. en berättelse eller beskrivning).
- Samtala om vikten av att ha en tydlig idé innan skrivandet.
- Lär ut enkla strukturer (inledning, mitt, slut).
- Eleverna skapar egna planer för en text utifrån en given uppgift.
Skrivande av första utkast (10 min)
- Ge tid för elever att skriva en första version av sin text utifrån sin plan.
- Betona att det är okej att göra fel i första utkastet.
- Påminn att detta är en del av processen.
- Ge stöd genom ordlistor eller fraslistor vid behov.
- Uppmuntra eleverna att skriva så mycket som möjligt.
Bearbetning av text (10 min)
- Gå igenom exempel på hur man kan förbättra textens innehåll och språk.
- Visa hur man kan göra meningar tydligare eller lägga till detaljer.
- Diskutera vikten av stavning, skiljetecken och grammatik i bearbetning.
- Eleverna bearbetar sina egna texter individuellt.
- Lärare ger individuell hjälp vid behov.
Ge och ta emot respons (10 min)
- Visa hur man ger positiv och utvecklande kritik.
- Para ihop elever så de kan ge varandra respons på sina texter.
- Eleverna läser sina texter högt och får feedback.
- Uppmuntra elever att ställa frågor om responsen.
- Sammanfatta hur respons kan hjälpa förbättra skrivandet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Skrivprocessens steg
Eleverna lär sig att skriva är en process i flera steg: planering, skrivande, bearbetning och respons. Många tror att man skriver färdigt vid första utkastet, men bearbetning är viktig för en bra text. - Planeringsverktyg
Verktyg som tankekartor och stödord hjälper att strukturera textens innehåll innan skrivandet. Missförstånd kan vara att planering är oviktig eller onödig. - Första utkast
Det är okej att göra misstag i första utkastet – man behöver inte vara perfekt från början. Många elever tror att texten måste vara färdig direkt. - Bearbetning
Att förbättra textens innehåll och språk, rätta stavning och grammatik. Viktigt att tydliggöra att bearbetning är en del av skrivandet, inte bara korrigering. - Respons
Att ge och ta emot feedback är en lärande process som hjälper elever att utvecklas. Vanliga missförstånd är att kritik är negativ eller att det handlar om att hitta fel, istället för att hjälpa.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Skrivprocess | De olika steg man går igenom för att skriva en text. | “Skriv” från fornsvenskans “skriva”, “process” från latin “processus” = framsteg |
Planera | Att förbereda och bestämma vad texten ska innehålla. | Från latin “planus” = plan, jämn |
Bearbeta | Att förbättra och ändra text efter första skrivning. | Av “arbeta”, med prefix “be-” som betyder göra något väl |
Respons | Återkoppling eller feedback på en text. | Från latin “respondere” = svara |
Utkast | Den första versionen av en text som inte är färdig. | Av “ut-” och “kast” = kasta ut, skicka ut |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle det kännas om du bara fick skriva en text en gång och inte fick möjlighet att bearbeta eller ändra? Skulle texten bli lika bra? Varför?
- B. Är det alltid lätt att ta emot kritik på sina texter? Varför eller varför inte? Hur kan man göra för att använda kritiken på ett bra sätt?
- C. Om du hjälper en kompis att ge respons på en text, vad ska du tänka på för att vara snäll men ärlig? Finns det tillfällen när det är svårt att ge kritik?
- D. Kan det finnas situationer där man inte behöver följa alla steg i skrivprocessen? När kan det vara okej att skriva direkt utan planering eller bearbetning?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där varje elev har skrivit en kort text enligt lektionens steg (planera, skriva, bearbeta). I gruppen läser de sina texter högt och ger varandra respons med hjälp av en checklista som innehåller frågor om textens tydlighet, innehåll och språk. Eleverna får möjlighet att ställa frågor och diskutera olika sätt att förbättra texterna. Efter diskussionen bearbetar varje elev sin text utifrån den respons de fått och lämnar sedan in den slutgiltiga versionen till läraren. Aktiviteten tränar både skrivprocessen och samarbete kring språkutveckling.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad heter de fyra stegen i skrivprocessen? | Planera, skriva, bearbeta och ge respons. |
Varför är planering viktig innan skrivandet? | Den hjälper dig att organisera tankar och göra texten tydligare. |
Vad betyder det att bearbeta en text? | Att förbättra och ändra texten efter första skrivningen. |
Varför ska man ge och ta emot respons? | För att få hjälp att göra texten bättre och utvecklas som skribent. |
Kan ett första utkast vara fullkomligt? | Nej, det är normalt att göra misstag som man rättar till sen. |
Hur kan man ge snäll och utvecklande kritik? | Genom att säga vad som är bra och ge förslag på förbättringar. |
Vad är ett utkast? | En första version av en text som inte är färdig. |
Vilket steg kommer efter att man skrivit en text första gången? | Bearbetning. |
Hur kan digitala verktyg hjälpa i bearbetning? | De kan påpeka stavfel och grammatiska misstag. |
Vad kan du göra om du inte förstår responsen? | Ställa frågor för att få förtydliganden. |
Citat
”Skrivandet är en process som kräver tålamod och mod att förbättra sitt arbete.” – Annika Sandelin, 2017.
Denna mening betonar att skrivande inte bara är att klara av första försöket utan att det är utvecklande att arbeta vidare med sin text flera gånger.
”Att kunna ge och ta emot respons är lika viktigt som att kunna skriva.” – Lars Holmberg, 2015.
Citatet lyfter fram responsens betydelse som en del av skrivprocessen och hur den bidrar till att förbättra och utveckla elevens texter.
Vill du ha denna lektionsplanering samlad som Word-fil, eller önskar du kanske en Powerpoint-presentation att använda i klassrummet?