Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Skriva olika slags texter som svarar mot syfte och mottagare, och där man väljer språk och stil efter syfte och mottagare. | – Eleven skriver en text där syfte och mottagare framgår. Texten har en viss struktur och innehåll. |
– Formulera och avgränsa ämnen för skrivande och analysera texters budskap och innehåll. | – Eleven genomför en enklare textanalys och presenterar sin egen åsikt utifrån textens budskap. |
– Diskutera och argumentera för olika ståndpunkter i olika sammanhang. | – Eleven deltar i samtal och diskussioner och framför sina åsikter på ett tydligt sätt. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till argumenterande text (10 min)
- Berätta vad en argumenterande text är och dess syfte.
- Ge exempel på vardagliga argumenterande texter (debattartiklar, insändare).
- Diskutera varför det är viktigt att kunna argumentera.
- Fråga eleverna om exempel på ämnen de kan tänka sig att argumentera om.
- Samla och skriv ner deras förslag på tavlan.
- Viktiga beståndsdelar (15 min)
- Förklara struktur: inledning, argument, motargument och avslutning.
- Gå igenom varje del med exempel.
- Låt eleverna diskutera smågrupper vad de gillar och ogillar med olika argumenterande texter de läst.
- Gruppövning (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem varsin text att analysera.
- Be dem identifiera inledning, argument, motargument och avslutning.
- Låt grupperna presentera sina analyser för klassen.
- Avslutning (10 min)
- Sammanfatta lektionen och betona vikten av att kunna argumentera.
- Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant och vad de skulle vilja lära sig mer om.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Syftet med argumenterande texter: Att övertyga eller informera läsaren.
- Olika typer av argument: Faktabaserade argument, känslobaserade argument, auktoritativa argument.
- Strukturens betydelse: Hur en tydlig struktur bidrar till att texten blir lättare att följa.
- Målgruppens betydelse: Att anpassa språket och stilen efter mottagaren.
- Exempel på argumenterande texter: Debattartiklar, insändare och recensioner.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Argument | En åsikt eller ståndpunkt som stödjer en tes. | Från latin “argumentum”, som betyder “bevis”. |
Tes | En påstående eller huvudidé som argumenteras för. | Från grekiska “thesis”, som betyder “ställning”. |
Motargument | Ett argument som motsätter sig en annan ståndpunkt. | Från latin “contra” (mot) och “argumentum” (bevis). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka argument anser du är starkast när man debatterar ett ämne? Varför?
- B. Hur kan känslor påverka våra åsikter i en argumentation? Ge exempel.
- C. Vilken roll spelar fakta i argumentationen och hur kan de missbrukas?
Aktivitet
En lektionsaktivitet kan vara att eleverna får välja ett ämne de brinner för och förbereda sig för en kort argumenterande presentation. De ska strukturera sina argument och motargument i en översikt, samt tänka på hur de kan framföra sina ståndpunkter på ett övertygande sätt. Efter att ha förberett sig enskilt, arbetar de i smågrupper för att öva sina presentationer och ge feedback till varandra.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är syftet med en argumenterande text? | Att övertyga eller informera. |
2. Nämn tre delar av en argumenterande text. | Inledning, argument, motargument, avslutning. |
3. Vad är skillnaden mellan argument och motargument? | Argument stödjer en åsikt, motargument motsätter. |
4. Hur kan man stärka sitt argument? | Genom att använda fakta och exempel. |
5. Vad betyder “tes”? | Huvudidén eller påståendet man argumenterar för. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en argumenterande text på 1-2 A4-sidor om ett valfritt ämne de brinner för. Texten ska innehålla en klar tes, flera stödjande argument och eventuellt motargument. De ska också tänka på språklig stil och struktur.
Citat
”Det är inte alltid lätt att övertyga andra, men det är alltid viktigt att försöka.” — Okänd. Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna om vikten av att kommunicera sina åsikter på ett övertygande sätt.