Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Svenska
Tema: Återberätta en händelse eller historia
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin berättarförmåga genom att återberätta och skapa egna berättelser. Det centrala innehållet omfattar även olika sätt att strukturera en berättelse samt att reflektera över innehåll och budskap. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan återberätta en händelse eller en historia så att den framgår tydligt. Eleven använder en enkel struktur med inledning, handling och avslutning, samt kan ge exempel på egna reflektioner kring berättelsen. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättande (10 min)
- Diskutera vad en berättelse är och vilka element som ingår, såsom karaktärer, miljö och handling.
- Ge exempel på olika typer av berättelser (sagor, myter, anekdoter).
- Fråga eleverna om deras favoritberättelser och vad de tycker gör en berättelse bra.
- Presentera dagens mål: att skriva och återberätta egna historien.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem en händelse eller en bild som de ska diskutera.
- Be grupperna att tänka på hur de skulle återberätta händelsen.
- Uppmuntra dem att använda olika perspektiv och detaljer i sin berättelse.
- Grupperna ska kort presentera sina berättelser för klassen.
3. Individuell skrivning (20 min)
- Be eleverna skriva ner sin egen berättelse utifrån en vald händelse.
- Fokusera på att inkludera inledning, handling och avslutning.
- Ge exempel på uttryck och beskrivningar som de kan använda.
- Ge feedback under skrivandet och erbjud hjälp om det behövs.
4. Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och fråga eleverna vad de lärt sig om berättande och återberättande.
- Diskutera hur de kände under skrivprocessen och vad de tyckte var enklast/svårast.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelsens struktur: En berättelse bör ha en tydlig struktur som inkluderar en inledning, en mittdel och ett slut. Det hjälper läsaren att följa med i handlingen.
- Beskrivande språk: Att använda levande och beskrivande språk gör berättelsen mer intressant. Eleverna uppmanas att tänka på detaljer som kan göra deras berättelser mer levande.
- Känslor och perspektiv: Berättelser blir starkare när de inkluderar känslor. Diskutera vikten av att beskriva hur karaktärerna känner sig.
- Lyssna aktivt: I gruppdiskussioner är det viktigt att eleverna lyssnar aktivt på varandra för att lära sig och bygga vidare på sina egna idéer.
- Reflektion och feedback: Eleverna bör lära sig att reflektera över sina egna och andras berättelser, ge konstruktiv feedback och vara öppna för att utveckla sina idéer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Berättelse | En sammanhängande och strukturerad återgivning av en händelse eller historia, ofta med en tydlig handling. | Kommer från gammalsvenska “beret” vilket betyder att säga eller förmedla. |
Karaktär | En person i berättelsen, som driver handlingen framåt. | Från franska “caractère”, vilket också har betydelse för särdrag. |
Miljö | Den plats och den tid där berättelsen utspelar sig. | Kommer från latin “milieu” som betyder mitt. |
Handling | Det som sker i en berättelse, de händelser som karaktärerna är med om. | Från gammelsvenska “handlig”, där “hand” refererar till agerande. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skiljer sig berättelser beroende på vem som berättar dem? Diskutera hur perspektivet spelar roll i berättandet.
- B. Vilka element tycker ni är viktigast för att en berättelse ska vara intressant? Resonera kring era åsikter.
- C. Hur kan man använda sin egen livserfarenheter för att skapa berättelser? Dela med er av exempel i gruppen.
Aktivitet
Eleverna ska få skapa en illustrerad berättelse där de får återberätta sin historia med teckningar eller collage. De ska tänka på hur bilderna kan stödja texten och göra berättelsen mer levande. När de är klara, ska de presentera sina historier för klassen och förklara val av bilder. Aktiviteten syftar till att uppmuntra kreativitet och göra berättande mer interaktivt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad handlar din berättelse om? | [Eleven skriver sitt svar] |
Vilka känslor ville du förmedla? | [Eleven skriver sitt svar] |
Hur strukturerade du din berättelse? | [Eleven skriver sitt svar] |
Vilken karaktär var viktigast i din berättelse? | [Eleven skriver sitt svar] |
Vad tyckte du var roligast/svårast med att skriva berättelsen? | [Eleven skriver sitt svar] |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en händelse från sin egen vardag eller en uppfinning de tycker är intressant och skriva en berättelse utifrån den. Berättelsen ska innehålla en tydlig inledning, en utveckling av handlingen och ett avslut. Eleverna ska även illustrera sin berättelse med minst en bild. Hemuppgiften skall lämnas in skriftligt och vara minst en A4-sida lång.
Citat
”En berättelse kan ta många former, men dess syfte är alltid att föra oss närmre varandra.” – okänd
Detta citat påminner oss om att berättande är en grundläggande del av mänsklig kommunikation och sammanlänkning. Genom att dela erfarenheter och historier kan vi förstå varandra bättre.