Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva berättelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skrivprocessens olika steg: planera, skriva, revidera och redigera. | Eleven visar förmåga att skriva en text utifrån en plan. |
Reflektion över egna texter och möjligheter till förbättring. | Eleven kan ge och ta emot feedback på texter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till skrivprocessen (10 min)
- Förklara vad skrivprocessen är och dess viktiga steg: planera, skriva, revidera och redigera.
- Använd en diagramstruktur för att visa stegen visuellt på tavlan.
2. Genomgång av att skriva ett första utkast (15 min)
- Eleverna kommer att skriva en första utkast av en kort berättelse.
- Betona att detta bara handlar om att få ner sina idéer utan att fokusera på perfektion.
- Ge tid för att eleverna ska kunna skriva obehindrat.
3. Revidering och feedback (15 min)
- Introducera begreppet revidering och dess syfte.
- Låt eleverna byta texter med en kamrat och ge feedback på första utkast.
- För att underlätta kan du ge dem en feedbackmall med specifika främjande frågor.
- Diskutera vad bra feedback innebär och hur man kan använda feedbacken i sitt arbete.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och låt eleverna dela med sig av sina tankar kring skrivprocessen.
- Diskutera hur de kan tillämpa det de lärt sig i framtida skrivande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Planera: Vikten av att konsekvent ha en plan att utgå ifrån.
- Särskilja mellan utkast och färdig text: Förstå att ett första utkast inte behöver vara perfekt.
- Revidering: Betydelsen av att omarbeta och förbättra texten efter första skrivningen.
- Ge och ta emot feedback: Hur man kan ge och ta emot konstruktiv kritik och använda den för att förbättra sina texter.
- Redigering: Det avslutande steget där man kontrollerar och rättar texten för grammatiska fel och stil.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Skrivprocess | En serie steg som hjälper till att skapa en text. | Från latin “scribere” som betyder skriva. |
Utkast | En första version av en text. | Från gammelsvenska “utkast”, som betyder att kasta ut. |
Revidera | Att omarbeta eller förbättra en text. | Från latin “revidere” som betyder att se över igen. |
Feedback | Konstruktiv kritik och respons på ett arbete. | Från engelskans “feedback” vilket betyder återkoppling. |
Redigera | Att göra förbättringar på en redan skriven text. | Från latin “redigere” vilket betyder att föra tillbaka. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni er skrivprocess ser ut? Följer ni alla steg?
- B. Vad har ni lärt er om att ge feedback till andra?
- C. Vilka utmaningar möter ni oftast under skrivprocessen?
Aktivitet
Eleverna får 15 minuter på sig att skriva ett första utkast av en berättelse baserat på sina tidigare idéer och planeringar. Efter att de har skrivit ska de byta texter med en kamrat och ge feedback enligt en given mall. Uppmuntra dem att fokusera på både positiva aspekter och där de kan förbättra varandras texter.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad innebär skrivprocessen för dig? | En sekvens av steg mot en text. |
Varför är revidering viktigt? | För att förbättra och utveckla texten. |
Vad tyckte du om att ge feedback? | Det är både utmanande och lärorikt. |
Hur viktigt är första utkastet? | Det är bara en början, viktigt för tankarna. |
Vad skulle du vilja förbättra i din skrivprocess? | Exempelvis att vara mer öppen för feedback. |
Hur kan ni använda feedback i ert fortsatta skrivande? | Genom att justera och förbättra det vi har skrivit. |
Använder ni alltid alla steg i skrivprocessen? | Ibland hoppar vi över steg. |
Vilka tips har ni för att underlätta skrivprocessen? | Ha ett tydligt syfte och följ planeringen. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en av de berättande texter de jobbat med i klass och slutföra den. De ska se till att arbeta igenom hela skrivprocessen; från att skriva ett utkast, revidera utkastet baserat på feedback, till slutredigera texten för att se till att den är så bra som möjligt innan inlämning. Den färdiga berättelsen ska vara minst 3 sidor lång i A4-format.