Ämne: Svenska
Årskurs: 8
Lektionsplanering: Skriva ett brev till sig själv inför åk 9 i Svenska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Att skriva olika typer av texter | Eleven kan skriva texter med relativt god anpassning till syfte och mottagare. | Eleven kan skriva texter med god anpassning till syfte och mottagare. |
Att anpassa språket efter texttyp | Eleven kan anpassa språket efter texttyp och enkla genrer. | Eleven anpassar språket efter texttyp och genrer på ett fungerande sätt. |
Att formulera sig och kommunicera i skrift | Eleven kan formulera sig i text med viss variation i meningar och ordval. | Eleven kan formulera sig i text med relativt god variation i meningar och ordval. |
Skriva texter med olika innehåll och disposition | Eleven kan skriva med enkel disposition och följa en röd tråd i texten. | Eleven skriver texter med god disposition och tydlig röd tråd. |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9
Lärarledda instruktioner
Introduktion till brevskrivande (10 min)
- Presentera uppgiften att skriva ett personligt brev till sig själv inför nästa skolår.
- Diskutera syftet med uppgiften: reflektion och självinsikt.
- Gå igenom olika typer av brev, exempelvis personliga och formella.
- Visa exempel på inledningar och avslutningar i brev.
- Förklara vikten av anpassat språk och tydlig struktur.
Planering och struktur (10 min)
- Gå igenom struktur för brevet: inledning, huvuddel, avslutning.
- Modellera en planering med punkter att ta upp i brevet, t.ex. mål, rädslor, förväntningar.
- Låt eleverna brainstorma ämnen att ta med i sina brev.
- Diskutera känslor och tankar som kan uttryckas i brevet.
- Visa exempel på övergångar och sammanfattningar.
Skrivprocessen (20 min)
- Låt eleverna börja skriva sina brev.
- Ge stöd med fraser och ordförråd.
- Uppmuntra elever att använda variation i meningar.
- Gå runt och ge individuell feedback och stöd.
- Påminn om vikten av att följa disposition.
Bearbetning och förbättring (5 min)
- Ge tips för att läsa igenom och förbättra egna texter.
- Fokus på stavning, interpunktion och tydlighet.
- Elever jämför sina texter i par för synpunkter.
- Diskutera förbättringsmöjligheter i grupper.
- Uppmuntra reflektion över vad som är viktigt i brevet.
Avslutning och delning (5 min)
- Elever kan frivilligt läsa upp delar av sitt brev.
- Diskutera hur det kan vara att läsa brevet om ett år.
- Samla in breven eller spara dem för framtida reflektion.
- Avsluta med en kort reflektion om skrivupplevelsen.
- Uppmuntra elever att använda sina brev som motivation inför åk 9.
Ämnesinnehåll
- Brevets struktur: Inledning, huvuddel och avslutning; elever bör förstå och kunna använda denna struktur i sitt skrivande.
- Språkanpassning: Vikten av att anpassa språk och ton efter mottagaren, här ett personligt brev till sig själv.
- Skrivprocessens faser: Planering, skrivande, bearbetning och avslutning. Vikten av att revidera sin text efter feedback.
- Självreflektion: Uppmuntra elever att uttrycka känslor, mål, förväntningar och funderingar i sitt brev som ett redskap för personlig utveckling.
- Stavning och grammatik: Att bearbeta skrivna texter för att förbättra språkliga detaljer, exempelvis stavning och meningsbyggnad.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Brev | En skriftlig hälsning eller meddelande. | Från fornsvenskans “brief” som betyder skrift. |
Inledning | Den första delen av en text. | Från latin “in- + legere” (att läsa in). |
Avslutning | Textens sista del som knyter ihop innehållet. | Från latin “ad + slutus”, sluta. |
Självreflektion | Att tänka på och analysera sina egna känslor och handlingar. | – |
Disposition | Textens upplägg och ordning på innehåll. | Från latin “disponere” (ordna, placera). |
Diskussionsfrågor
- Om du skulle ge ditt framtida jag ett råd i brevet, vilket råd skulle du då ge och varför? Fundera på hur detta råd kan hjälpa dig nästa år.
- Tänk om du inte når de mål du sätter i brevet, hur skulle du hantera det? Diskutera känslor och möjliga lösningar.
- Kan det vara svårt eller jobbigt att skriva till sig själv? Varför, eller varför inte? Resonera kring vikten av ärlighet i en personlig text.
- Om du någon gång i framtiden läser brevet och känner dig annorlunda än du tänkte, vad tror du att det säger om utveckling och förändring?
Aktivitet
Eleverna skriver varsitt brev till sig själva som de kan öppna och läsa i början av årskurs 9. Läraren leder först en gemensam diskussion om vad ett brev är, syftet med uppgiften och exempel på ämnen att beröra i brevet. Efter det får eleverna planera innehållet genom att skriva punkter eller tankar som de vill ta upp. Under skrivtiden ger läraren stöd med fraser och hjälper till med struktur och språk. När skrivandet är klart får eleverna läsa igenom sin text och förbättra den. Parvis får de diskutera förbättringsförslag. Avslutningsvis kan några elever frivilligt läsa högt eller reflektera gruppvis över upplevelsen. Breven samlas in eller sparas för att öppnas nästa skolår, vilket skapar en personlig koppling och ett redskap för framtiden.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är viktigt att ha med i inledningen? | Att presentera vad brevet handlar om och hälsa på mottagaren. |
2. Varför är det viktigt att anpassa språket? | För att få mottagaren att förstå budskapet och känna sig tilltalad. |
3. Vad innebär en röd tråd i en text? | Att textens innehåll hänger ihop och är lätt att följa. |
4. Varför kan det vara bra att bearbeta sitt brev? | För att förbättra språket och göra texten tydligare. |
5. Ge ett exempel på något man kan skriva om i brevet. | Mål inför nästa skolår, funderingar eller känslor. |
6. Hur kan ett brev till sig själv hjälpa i framtiden? | Det kan fungera som en påminnelse eller motivationskälla. |
7. Vad betyder disposition i en text? | Textens struktur och upplägg. |
8. Vad är självreflektion? | Att tänka och analysera sina egna tankar och känslor. |
9. Varför kan det vara svårt att skriva personligt? | Det kräver ärlighet och mod att uttrycka känslor. |
10. Hur kan man använda övergångar i en text? | För att binda samman olika delar i texten på ett naturligt sätt. |
Citat
”Att skriva är att tänka med pennan.” — Per Nilsson, 2010
Denna tanke belyser hur skrivande kan vara ett verktyg för att formulera och förstå sina egna tankar, vilket är centralt i uppgiften att skriva ett brev till sig själv.
”I brevet kan vi stanna upp och tänka efter, se oss själva ur framtidens perspektiv.” — Anna-Karin Palm, 2015
Citatet visar på vikten av reflektion och självinsikt som brevskrivandet syftar till att stärka inför kommande skolår.
Förslag på inledning, huvuddel och avslutning för personligt och formellt brev
Personligt brev
Inledning
- Börja med att hälsa och presentera syftet med brevet, till exempel:
“Hej! Jag vill skriva till mitt framtida jag för att berätta om hur jag tänker inför nästa skolår.” - Skapa kontakt med mottagaren genom att uttrycka känslor eller tankar:
“Just nu känner jag mig både spänd och förväntansfull inför det som kommer.”
Huvuddel
- Beskriv dina mål och förväntningar inför framtiden:
“Jag hoppas att jag kan bli bättre på att planera mina studier och hålla mig motiverad.” - Reflektera över saker du är stolt över eller vill förbättra:
“Jag är nöjd med hur jag har utvecklats i svenska men vill bli bättre på matematik.” - Ta upp rädslor eller utmaningar du tror kan komma:
“Jag är lite orolig för hur det ska gå med de nya ämnena, men jag ska försöka göra mitt bästa.”
Avslutning
- Uppmuntra och ge stöd till ditt framtida jag:
“Kom ihåg att du är stark och kan klara vad som helst, även när det känns svårt.” - Avsluta vänligt och hoppfullt:
“Jag ser fram emot att läsa vad du har skrivit om ett år. Lycka till!”
Formellt brev
Inledning
- Ange tydligt varför du skriver brevet:
“Jag skriver detta brev för att framföra mina synpunkter inför nästa skolår.” - Om relevant, nämn mottagarens roll eller organisation:
“Till skolans rektor vill jag ge några förslag för att förbättra undervisningen.”
Huvuddel
- Redogör för de viktigaste punkterna, fakta eller önskemål:
“Jag vill framhålla vikten av att få mer tid till mentorstid för elevstöd.” - Motivera dina synpunkter och ge exempel eller argument:
“Fler mentorstimmar skulle kunna minska stress och hjälpa elever att planera bättre.” - Håll en saklig och respektfull ton genom hela texten:
“Jag anser att detta skulle gynna både elever och lärare.”
Avslutning
- Tacka mottagaren för att de läst brevet:
“Tack för att ni tagit er tid att överväga mina synpunkter.” - Föreslå eventuell uppföljning eller visa öppenhet för dialog:
“Jag ser fram emot möjligheten att diskutera detta vidare.” - Avsluta med formell hälsning:
“Med vänlig hälsning, [Ditt namn]”