Lektionsplanering
Ärskurs: Ärskurs 1
Ämne: Svenska
Tema: Berätta om mig själv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Förmågan att uttrycka sig muntligt genom att berätta om sig själv och sina erfarenheter. | Eleven kan muntligt berätta om sig själv och dela med sig av sina tankar och känslor. |
[Lgr22, Svenska, Äk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till att berätta om sig själv (10 min)
- Diskutera vikten av att kunna berätta om sig själv och vad som gör vårt berättande unikt.
- Fråga eleverna: “Vad känner ni att ni är stolta över att berätta?”
- Planera vad man vill berätta (10 min)
- Be eleverna att tänka på tre saker de vill berätta om sig själva, t.ex. deras intressen, familj eller husdjur.
- Ge dem tid att skriva ner sina tankar.
- Berätta för en kamrat (15 min)
- Dela in eleverna i par. Låt varje elev turas om att berätta om sig själv för sin kamrat i 2-3 minuter.
- Uppmana dem att lyssna aktivt och ställa frågor efteråt.
- Dela med klassen (10 min)
- Samla klassen återigen och välj några elever som vill dela sin berättelse med hela klassen.
- Diskutera vad de tycker är roligt eller intressant med de berättelser de har fått höra.
- Avslutning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad de lärt sig om berättande och vikten av att lyssna på andra.
- Fråga dem vad de tyckte var roligast med att berätta och lyssna på sina kamrater.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntligt uttryck: Att kunna uttrycka sina egna upplevelser och känslor verbalt.
- Lyssnande: Att aktivt lyssna på kamrater och visa intresse för andra människors berättelser.
- Strukturera berättelsen: Att kunna dela med sig av egna berättelser i en tydlig och lättförståelig form.
- Självkänsla: Att stärka självkänslan genom att berätta om sig själv och sina erfarenheter.
- Interaktion: Att främja sociala färdigheter och gruppsammanhållning genom delande av berättelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Berätta | Att dela med sig av information, framför allt i form av berättelser. | Kommer från fornnordiska “beretta” |
Muntligt | Att uttrycka sig med tal. | Kommer från latin “antere” |
Lyssna | Att aktivt höra och tolka vad som sägs. | Kommer från fornnordiska “lysa” |
Självkänsla | Medvetenheten om sitt eget värde. | Kommer från svenskt “själv” + “känsla” |
Erfarenhet | Kunskap eller insikt som man fått genom att uppleva något. | Kommer från latin “experientia” |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tyckte du var det mest intressanta att höra när någon annan berättade?
- B. Hur kände du dig när du berättade om dig själv?
- C. Vad skulle du vilja berätta mer om nästa gång?
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att göra en collage av bilder som representerar deras intressen och saker som de gillar. När de är klara får de presentera sitt collage för klassen och berätta om de olika elementen i det.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad gillade du mest med att berätta om dig själv? | (Varierar) |
Vad lärde du dig av att lyssna på andra? | (Varierar) |
Hur kände du dig när du berättade? | (Varierar) |
Vad tyckte du om att dela med dig av dina intressen? | (Varierar) |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (1-3 meningar) om något som gör dem glada, alternativt rita en bild av sin gladaste upplevelse och skriva en mening om den. De kan ta med sin text och bild till skolan och visa för klassen nästa gång.
Citat
“Att berätta är att ge liv åt vårt inre. Det är att dela våra hjärtan.” – Unknown
Citatet framhäver betydelsen av berättande och att dela sina erfarenheter med andra.