Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Berättande texter. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3

Ämne: Svenska

Tema: Berättande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift. De ska kunna skriva olika typer av texter, som berättande texter, och uttrycka sina tankar. Eleven kan skriva enkla berättande texter med tydlig innehåll och struktur.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till berättande texter (10 min)

  • Förklara vad en berättande text är.
  • Ge exempel på olika typer av berättelser (sagor, faktatexter, personliga berättelser).
  • Diskutera vikten av en tydlig början, mitt och slut.

2. Skillnader mellan fakta och fiktiv text (10 min)

  • Beskriv skillnaden mellan fakta och fiktion.
  • Ge exempel på när man använder respektive texter.

3. Gruppen skapar ett eget narrativ (15 min)

  • Dela in eleverna i mindre grupper.
  • Låt varje grupp arbeta med att skapa en kort berättelse, med fokus på att ha en tydlig struktur.

4. Presentation av berättelser (15 min)

  • Alla grupper får presentera sina berättelser för klassen.
  • Ge positiv feedback och ställ frågor om deras berättelser.

Ämnesinnehåll

  • Berättande texts struktur: Att veta hur man bygger upp en berättelse med en inledning, handling och avslut.
  • Språkliga verktyg: Använda adjektiv och verb för att skapa en mer levande text.
  • Kreativitet: Utveckla sina egna idéer och fantasi genom att skapa berättelser.
  • Viktigheten av läsförståelse: Förstå vad som gör en bra berättelse genom att läsa andras texter.
  • Feedback och kritik: Att ge och ta emot feedback på sina texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berätta Att beskriva händelser eller information muntligt eller skriftligt. Kommer från latin, “rettere” som betyder att föra tillbaka eller rapportera.
Berättelse En redogörelse för händelser, som kan vara sann eller påhittad. Härstammar från fornnorska “berettr” som syftar till att föra fram en historia.
Fantasi Förmågan att skapa bilder eller idéer i sitt sinne. Från grekiska “phantasía”, vilket betyder att visa eller föreställa.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror ni är viktigt att ha med i en berättelse för att den ska bli intressant?
  • B. Hur kan ni använda era egna erfarenheter i era berättelser?
  • C. Vilken typ av berättelser tycker ni är roligast att läsa, och varför?

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får tre minuter att brainstorma en berättelse utifrån en bild som läraren visar. De ska diskutera vad som händer på bilden, vilka karaktärer som finns och vad som kan bli en spännande vändning i berättelsen. Efter brainstormingen ska varje par skriva ner en kort sammanfattning av sin berättelse och förbereda sig för att presentera den för klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en berättande text? En text som berättar en historia.
Vilka delar består en berättelse av? Inledning, handling och avslut.
Kan ni ge ett exempel på en berättelse? Ja, exempelvis en saga eller en egen historia.
Vad är viktigt när man skriver en berättelse? Att vara tydlig och kreativ.
Hur får man berättelsen att bli intressant? Genom att använda beskrivande språk.
Vad gör ni med feedback ni får på era berättelser? Vi använder den för att förbättra texten.
Hur viktigt är språkligt uttryck i en berättelse? Mycket viktigt, då det påverkar hur andra förstår och upplever berättelsen.
Kan vi använda verkliga händelser i våra berättelser? Ja, ofta kan verkliga händelser inspirera skrivandet.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen kort berättelse (minst en A4-sida) där de använder en karaktär, en plats och en konflikt. Berättelsen ska ha början, mitt och slut, och eleverna ombeds att ta med minst tre adjektiv för att beskriva miljö och karaktärer.

Citat

”Berätta inte vad som händer, låt läsaren upptäcka det.” – E.B. White, 1941. Detta citat betonar vikten av att skapa en berättelse som engagerar läsaren och låter den dra egna slutsatser, vilket är centralt i skrivandet av berättande texter.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×