Lektion. Svenska. Berättelsens struktur. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: Berättelsens struktur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Berättande texter och deras uppbyggnad. Genrer och deras kännetecken, exempelvis saga, berättelse och novell. Eleverna kan med viss säkerhet skriva berättande texter med inledning, handling och avslutning samt använda vissa stilistiska medel.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion av berättelsens struktur (10 min)
    • Definiera vad en berättelse är och dess syfte.
    • Gå igenom de tre akterna: Introduktion, konflikt och avslutning.
    • Använd exempel från kända sagor för att illustrera varje del.
  2. Gruppdiskussioner om exempel (15 min)
    • Dela in klassen i mindre grupper.
    • Ge varje grupp ett exempel på en berättelse (exempelvis en saga) och låt dem identifiera dess tre akter.
    • Be grupperna dela sina insikter med klassen.
  3. Övning: Skapa din egen struktur (15 min)
    • Låt eleverna planera en egen berättelse genom att fylla i en strukturmall med de tre akterna.
    • Ge exempel på frågor de kan ställa sig själva under denna övning (vilka karaktärer, vad är konflikten, hur avslutas berättelsen?).
  4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
    • Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig.
    • Ställ frågor som: Vad är viktigast att tänka på i varje del av berättelsen? Hur kan en bra avslutning påverka läsarens upplevelse?

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelsens struktur: Eleverna lär sig om de tre akterna i en berättelse och dess funktion.
  • Kännetecken för olika genrer: Föra in begrepp som saga, berättelse och novell för att förstå skillnaderna.
  • Identifikation av teman: Diskutera hur teman i berättelser kan påverka struktur och konflikt.
  • Huvudkaraktärer och bipersoner: Utforska hur dessa bidrar till berättelsens framdrift.
  • Avslut: Lär eleverna vikten av en tillfredsställande avslutning för att knyta ihop berättelsen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En sammanhängande redogörelse för händelser. Från svenska “berätta,” av tyska “berichten.”
Inledning Den första delen av en berättelse som sätter scenen. Från latin “inlinere,” vilket betyder “att placera i.”
Konflikt Ett motstridigt förhållande mellan karaktärer eller händelser. Från latin “conflictus,” vilket betyder “att slå mot varandra.”
Avslutning Den del av berättelsen som knyter ihop trådar och ger en slutsats. Från latin “absolvere,” vilket betyder “att frigöra.”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar en berättelses struktur hur vi upplever och tolkar den?
  • B. Vilka exempel på klassiska berättelser känner ni till som bryter mot den traditionella strukturen? Kan detta göra berättelsen mer intressant?
  • C. I vilken grad tycker ni att en tillfredsställande avslutning påverkar helhetsintrycket av en berättelse?

Aktivitet

En lektionens aktivitet kan vara att skapa en visuell berättelse. Eleverna får i uppgift att göra en storyboard där de skapar en serie bilder som representerar deras berättelsens tre akter. De ska rita bilderna och skriva korta beskrivningar av varje bild som motsvarar händelserna i berättelsen. Denna övning kan ge eleverna en djupare förståelse för hur man strukturerar en berättelse samt illustrera deras kreativa idéer.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är syftet med en inledning i en berättelse? Att fånga läsarens intresse.
Vilka tre delar ingår i berättelsens struktur? Inledning, konflikt och avslutning.
Hur kan vi beskriva en konflikt? Som ett motstridigt förhållande.
Varför är en avslutning viktig? För att ge en tillfredsställande slutkläm.
Vad betyder ordet “berättelse”? En sammanhängande redogörelse för händelser.
Hur kan karaktärer påverka berättelsens gång? De driver handlingen framåt.
Vilka kännetecken har en saga? Fantasi, moraliska budskap, tydliga karaktärer.
Hur kan vi identifiera konflikter i berättelser? Genom att se på karaktärernas mål och hinder.

Hemuppgift

Eleverna ges i uppgift att skriva en berättelse på 1-2 A4-sidor där de använder den struktur de lärt sig under lektionen. Berättelsen ska ha en inledning, en tydlig konflikt och ett avslut, och de ska sträva efter att använda beskrivande språk och intressanta karaktärer.

Citat

“Berättande är den mest grundläggande av humanitetens konstformer.” – Joseph Campbell (1904-1987). Denna citat understryker betydelsen av berättande och hur det är en grundläggande del av vår kultur och existens.


Modern Tillbaka-knapp