Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Berättelser och inferenser genom rollspel
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berättande texter och hur dessa kan återskapas och gestaltas. Eleverna kan återberätta en berättelse och delta i samtal kring innehållet. | Eleven kan läsa och återberätta innehållet i kortare texter. |
Diskussion och analys av karaktärer och deras handlingar. Eleven kan uttrycka sina åsikter och göra enkla analyser av karaktärers motiv och agerande. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till rollspel (10 min)
- Berätta för eleverna att de ska arbeta med rollspel baserat på berättelsen “Jakten på den Skrivna Hemligheten”.
- Förklara vad rollspel innebär och varför det är ett bra sätt att förstå karaktärer och deras känslor.
2. Läsning av berättelsen (10 min)
- Läs högt berättelsen “Jakten på den Skrivna Hemligheten”.
- Diskutera kort med eleverna om vilka karaktärer de tyckte var mest intressanta och varför.
3. Gruppindelning och rollfördelning (10 min)
- Dela in eleverna i grupper om 4-5 personer.
- Ge varje grupp en roll att spela: Hugo, Ella, berättaren, eller en annan karaktär som de tycker skulle vara intressant att inkludera.
- Låt eleverna diskutera sina karaktärer och hur de skulle reagera i olika situationer inom berättelsen.
4. Förberedelser för rollspel (10 min)
- Ge grupperna några minuter att planera och förbereda sitt rollspel.
- De kan välja att återskapa en scen eller improvisera en ny händelse som bygger på berättelsen.
- Be dem tänka på sina karaktärers känslor och motiv.
5. Genomförande av rollspel (15 min)
- Låt varje grupp framföra sitt rollspel för klassen.
- Efter varje framförande, ta en stund att diskutera vad varje karaktär kände och gjorde, och varför.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelse: Förståelse av berättelsens handling och struktur.
- Karaktärsanalys: Hur man analyserar karaktärernas motiv och handlingar.
- Empati: Att sätta sig in i andra karaktärers känslor och tankesätt.
- Samarbete: Vikten av att arbeta tillsammans i grupper för att skapa och presentera.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Rollspel | En dramatisk aktivitet där deltagarna agerar som olika karaktärer. | Från franska, “rôle” som betyder uppgift. |
Karaktär | En person eller en figur i en berättelse. | Från grekiska, “charakter” som betyder att pränta. |
Motiv | Anledningen till att en karaktär agerar som den gör. | Från latin, “movere” vilket betyder att röra. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tycker ni var den mest spännande delen av rollspelet?
- B. Hur kände ni när ni spelade era roller? Var det lätt eller svårt?
- C. Om ni fick byta roller med en annan karaktär, vilken skulle ni välja och varför?
Aktivitet
I stället för att bara återberätta berättelsen kan eleverna skapa sina egna korta scenarier baserade på rollerna och sätta sin egen twist på berättelsen. Varje grupp kommer att presentera sitt originalmanus.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlade ert rollspel om? | Hugo och Ella letade efter en skatt, likt i berättelsen. |
Hur kände ni er i era roller? | Spännande och ibland nervösa. |
Vad var viktigt för er när ni planerade ert rollspel? | Att förstå karaktärernas känslor. |
Vilken lärdom tar ni med er från dagens lektion? | Att samarbeta med vänner ger bättre resultat. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort reflektion om hur det var att delta i rollspelet. De ska beskriva sina känslor kring karaktären de spelade, vad ärendet innebar för dem och vad de lärde sig av att sätta sig in i en annan persons perspektiv.
Citat
“Det är inte de yttre omständigheterna utan vad vi gör med dem som formar oss.” – Främmande upphovsman.
Detta citat betonar vikten av karaktärens val och beteenden, vilket är en central del av både berättelser och rollspel. Om du har fler önskemål, vill ha mer material eller har frågor, tveka inte att säga till!