Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4-6
Ämne: Svenska
Tema: Beskrivande språk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt förstå och analysera texter. | Eleven kan med viss säkerhet använda ett varierat språk för att beskriva och diskutera texter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av adjektiv och adverb (10 min)
- Förklara skillnaden mellan adjektiv och adverb.
- Ge exempel och diskutera deras funktioner i meningar.
- Låt eleverna ge exempel på adjektiv och adverb.
- Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera och skapa en lista över adjektiv som kan beskriva olika känslor.
- Sammanställ gruppernas resultat tillsammans i klassen.
- Skriva med beskrivande språk (15 min)
- Be eleverna skriva en kort text (3-5 meningar) om en av sina favoritplatser där de använder nya ord och fraser från listan.
- Låt några elever läsa sina texter högt för klassen.
- Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om adjektiv och adverb.
- Diskutera hur de kan använda dessa i sina egna texter i framtiden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Adjektiv: Ger oss möjlighet att beskriva egenskaper hos substantiv, exempelvis “vacker”, “snabb” eller “intelligent”. De ger texten liv och färg.
- Adverb: Beskriver verb, adjektiv eller andra adverb. Ord som “snabbt”, “väldigt” och “ofta” hjälper oss att ge mer information om hur något sker.
- Variationen i språk: En text blir intressant genom variation. Ju rikare och varierad språkanvändning, desto mer engagerande blir texten för läsaren.
- Perspektiv i text: Hur ett plural av beskrivande ord kan ge texten en ny dimension, där man växlar mellan olika synvinklar och känslor.
- Skrivarstrategier: Hur man kan planera och strukturera sina tankar innan man skriver, vilket inkluderar att använda beskrivande ord för att förtydliga sina tankar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Adjektiv | En ordklass som beskriver substantiv. Exempel: “stor”. | Från latin “adiectivus” som betyder “tilläggande”. |
Adverb | En ordklass som modifierar verb, adjektiv eller andra adverb. Exempel: “snabbt”. | Från latin “adverbium” som betyder “till ord”. |
Beskriva | Att ge en detaljerad redogörelse för något. | Från fornnordiska “beskriva”, med rötter i “skriver”. |
Variation | Olika former eller typer, något mångfacetterat. | Från latin “variatio”, som betyder “förändring”. |
Perspektiv | Den synvinkel från vilken något betraktas eller beskrivas. | Från latin “perspectivus”, vilket betyder “den som ser”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan man göra en text mer intressant med hjälp av beskrivande språk? Kan ni ge exempel?
- B. Vilka adjektiv skulle ni använda för att beskriva en plats som ni älskar att besöka?
- C. Om ni skulle skriva en historia, hur skulle ni använda adjektiv och adverb för att beskriva huvudkaraktären?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppgift att skapa en kort dialog där de använder ett antal adjektiv och adverb. Dialogen ska handla om att planera en utflykt. Paren får sedan framföra sin dialog inför klassen. Detta hjälper dem att använda beskrivande språk i sina tal.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är ett adjektiv? | Ett ord som beskriver ett substantiv. |
2. Ge ett exempel på ett adverb. | Snabbt, vackert, ofta. |
3. Varför är variation viktigt i text? | För att göra texten mer engagerande. |
4. Vilka två aspekter kan man beskriva i en text? | Utseende och känslor. |
5. Hur kan ni använda beskrivande språk i ert skrivande? | Genom att lägga till adjektiv och adverb. |
6. Vad innebär perspektiv i en text? | Den synvinkel från vilken texten skrivs. |
7. Vilket adjektiv beskriver din känsla just nu? | (Exempelvis “glad”, “spänd”). |
8. Vad kommer du att tänka på när du använder beskrivande språk nästa gång? | (Öppen fråga). |
Hemuppgift
Skriv en text om din favoritplats där du använder minst fem adjektiv och tre adverb. Texten ska vara minst en A4-sida lång.
Citat
“Språket är en källa till makt, och den som behärskar det kan styra sin värld.” – J.R.R. Tolkien (1978). Detta citat påminner oss om hur viktigt språket är för att kunna uttrycka sig väl och påverka andra.