Lektion. Svenska. ”Din tur, Adrian” (2015) av H. Öberg. Utveckling och fantasi. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Utveckling och fantasi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Svenska – Eleverna ska ges möjlighet att läsa och skriva, samt att förstå och analysera texter i olika former. Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.
Svenska – Berättande texter, som t.ex. sagor och böcker, och deras uppbyggnad. Eleverna söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. Texterna innehåller egna formuleringar och grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet klart framgår.
Svenska – Att samtala om innehållet i texter och ställa frågor till varandra. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till berättelsen (10 min)

    • Presentera boken "Din tur, Adrian" och dess tema.
    • Diskutera kort vad eleverna tror att berättelsen handlar om.
    • Fråga eleverna om deras erfarenheter av att läsa högt.
    • Visa bilder ur boken och diskutera vad de kan berätta om berättelsen.
    • Förklara vikten av att läsa och förstå texter.
  2. Läsa högt i grupper (15 min)

    • Dela in eleverna i mindre grupper.
    • Ge varje grupp en del av berättelsen att läsa högt för varandra.
    • Be grupperna att diskutera vad de just har läst.
    • Fråga grupperna att identifiera svåra ord och dela med sig av dem till klassen.
    • Samla in och diskutera elevernas reflektioner om textens innehåll.
  3. Illustration och kreativt skapande (15 min)

    • Visa exempel på illustrationer från boken.
    • Be eleverna att skapa egna illustrationer baserat på deras tolkning av en del av berättelsen.
    • Diskutera hur bilder kan förstärka berättelsen.
    • Låt eleverna presentera sina bilder för klassen.
    • Reflektera över hur illustrationerna påverkar berättelsens budskap.
  4. Avslutande diskussion (10 min)

    • Samla hela klassen för en gemensam diskussion.
    • Fråga eleverna vad de tyckte om berättelsen och illustrationerna.
    • Diskutera hur möten med djur och människor kan förändra en berättelse.
    • Sammanfatta lektionen och vad eleverna har lärt sig.
    • Fråga om eleverna har några frågor eller funderingar kvar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättande texter: Hur berättelser är uppbyggda med inledning, handling och avslutning. Att förstå dessa delar hjälper eleverna att skriva egna berättelser.
  • Läshandledning: Strategier för att läsa texter med flyt. Att kunna stanna upp och tänka efter vad man läser är viktigt för förståelsen.
  • Illustrationens betydelse: Hur bilder kan förmedla känslor och förstärka textens budskap. Utveckla förståelsen för sambandet mellan text och bild.
  • Samtal och diskussion: Vikten av att uttrycka sina åsikter och ställa frågor. Samtal hjälper till att bearbeta och förstå textens innehåll djupare.
  • Ord och begrepp: Introduktion av nya ord och begrepp som kan vara centrala för berättelsen och dess teman.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Berättelse En berättelse är en sammanhängande text som berättar om händelser och personer. Svenska, från verbet "berätta."
Illustration En bild som förstärker eller förklarar en text. Latin "illustratio," som betyder "att lysa upp"
Samtal Att prata med varandra, dela tankar och idéer. Svenska, från verbet "samta."
Läsa Att avkoda och förstå skriven text. Svenska, från äldre fornnordiska "lesa."
Fantasi Förmågan att skapa bilder och berättelser i sinnet. Grekiska "phantasia," som betyder "föreställning."

Diskussionsfrågor

A. Vad skulle du göra om du träffade en hund som kunde prata? Vilken typ av samtal skulle du vilja ha med den?

B. Tänk om du kunde gå in i en bok och bli en del av berättelsen. Vilken bok skulle du välja och varför? Vad skulle du vilja förändra i berättelsen?

C. Om du fick välja ett djur som sällskap i skolan, vilket djur skulle det vara och vilken roll skulle det spela i ditt lärande?

Aktivitet

Som en del av lektionen ska eleverna skapa en kort berättelse där de inkluderar ett djur som huvudkaraktär. Eleverna får 20 minuter att skriva sin berättelse och illustrera en sida. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. Efter att de har skrivit klart, ska de dela sina berättelser i små grupper, där de kan ge varandra feedback. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och stärker deras förståelse för berättelsens struktur.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad handlade "Din tur, Adrian" om? Om en pojke som har svårt att läsa högt.
2. Vilka känslor väckte berättelsen hos dig? En känsla av empati och förståelse.
3. Vad tyckte du om illustrationerna? De var färgglada och hjälpte berättelsen.
4. Vilket djur skulle du vilja träffa i verkligheten? En hund, för de är vänliga och lojala.
5. Hur kan en berättelse förändras om man byter perspektiv? Den kan få en helt ny betydelse.
6. Vilken del av berättelsen gillade du mest? Mötet mellan Adrian och hunden.
7. Hur kan vi använda våra egna erfarenheter i berättelser? Genom att skriva om vad vi har upplevt.
8. Vilket ord eller begrepp lärde du dig idag? Berättelse.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en egen kort berättelse på 1-2 sidor, där de inkluderar ett djur som spelar en central roll. Berättelsen ska innehålla en tydlig inledning, handling och avslutning. Eleverna ska även rita en illustration som passar till berättelsen. Uppgiften syftar till att förstärka deras förståelse för berättelsens struktur och vikten av att inkludera illustrationer.

Citat

”Berättelser har kraften att förändra världen.” – Chimamanda Ngozi Adichie, 2009. Detta citat betonar hur berättelser, både skrivna och muntliga, kan påverka våra tankar och känslor. Under lektionen lär vi oss att berätta våra egna historier och förstå andras, vilket kan öppna dörrar till nya perspektiv och insikter.


Modern Tillbaka-knapp