Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Djupanalys av en klassisk roman
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att läsa, analysera och diskutera skönlitteratur och sakprosa av olika slag. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
Eleverna ska också ges möjlighet att formulera och sakligt grunda sina åsikter om textens innehåll. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll. |
Tema och motiv, karaktärsanalys och berättarperspektiv i läsningen av litterära verk. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av klassisk roman (10 min)
- Presentera den klassiska romanen som ska analyseras.
- Diskutera författarens bakgrund och tidsepok.
- Ge en översikt av bokens handling.
- Lyft fram centrala teman och motiv i boken.
2. Djupanalys av karaktärer (15 min)
- Identifiera huvudkaraktärerna och deras relationer.
- Diskutera karaktärsutveckling genom berättelsen.
- Analysera karaktärernas motivation och val.
- Beskriv hur karaktärerna bidrar till temats utveckling.
3. Berättarperspektiv och stil (10 min)
- Gå igenom berättarperspektivet (t.ex. första person, tredje person).
- Diskutera författarens stil och språkliga verktyg.
- Analysera hur stilen påverkar läsarens upplevelse.
- Ge exempel på specifika passager i texten.
4. Diskussion och reflektion (10 min)
- Föra en öppen diskussion om bokens betydelse i dagens samhälle.
- Ställa frågor som utmanar elevernas tolkningar.
- Uppmuntra eleverna att koppla boken till egna erfarenheter.
- Sammanfatta lektionen och knyt an till nästa tillfälle.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Djupanalys av litteratur: Förmåga att genomföra djupgående analyser av romanens teman, motiv och karaktärer.
- Berättarperspektiv: Kunskap om hur berättarperspektivet påverkar textens budskap och läsarens upplevelse.
- Koppling mellan text och kontext: Ingenjörsatt se hur textens tid och plats formar innehållet och teman.
- Diskussion och reflektion: Viktigheten av att diskutera och reflektera över litteratur i en modern kontext.
- Argumentation: Utveckla förmåga att argumentera för sin tolkning av texten.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Analysera | Att noggrant undersöka och tolka textens olika delar. | Från grekiskan “analusis” som betyder “upplösning”. |
Berättarperspektiv | Den synvinkel genom vilken berättelsen narreras. | Kombination av svenska ord “berätta” och “perspektiv”. |
Teman | Centrala idéer eller ämnen i ett litterärt verk. | Från grekiska “thema”, vilket betyder “ämne eller ämnesområde”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar berättarperspektivet din förståelse av romanens handling?
- B. Kan du relatera några av romanens teman till nutida händelser i samhället?
- C. Vilka moraliska dilemman ställs karaktärerna inför, och hur resonerar du kring deras val?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att välja en karaktär ur romanen. Varje grupp får sedan skapa en presentation där de analyserar sin valda karaktär utifrån motiv, konflikter och karaktärsutveckling. Presentationerna ska vara kreativa och kan inkludera skisser, bilder eller dramatiseringar. Gruppen ska också förbereda frågor till klassen för en uppföljande diskussion.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är romanens centrala tema? | [Elevens svar] |
Vilka karaktärer är mest centrala för berättelsen? | [Elevens svar] |
Hur påverkar tid och plats romanens handling? | [Elevens svar] |
Vad tycker du om karaktärernas beslut? | [Elevens svar] |
Vilka känslor framkallar romanen hos dig? | [Elevens svar] |
Vilka teman vill du utforska mer? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en analys av en vald karaktär i romanen. Analysen ska vara minst två sidor lång (A4) och inkludera exempel från texten för att stödja elevens argument. Fokus ska ligga på karaktärens utveckling och de val som görs under berättelsens gång.
Citat
“En bok är som en trädgård som man bär i fickan.” – Proverbes Arabic
Detta citat betonar vikten av litteratur och dess inverkan på vår fantasi och förståelse av världen. Det knyter an till lektionen genom att illustrera hur böcker kan erbjuda insikter, tröst och reflektion.