Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. “Djur som ingen sett utom vi” (2016) av Ulf Stark. Fantasi och skapande. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 1 – 3
Kurs: Svenska
Tema: Djur och fantasi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
"Berättande och beskrivande texter samt faktatexter. Eleverna ska också få möta olika texttyper och lära sig att använda texter i sitt eget skrivande." "Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter."

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till boken (10 min)

    • Presentera Ulf Stark och Linda Bondestam.
    • Läs högt ur boken "Djur som ingen sett utom vi".
    • Diskutera djuren i boken och deras egenskaper.
    • Ställ frågor till eleverna om deras intryck av djuren.
    • Sammanfatta vad boken handlar om.
  2. Skapande av egna djur (15 min)

    • Dela ut papper och färger till eleverna.
    • Be eleverna att rita sitt eget osedda djur.
    • Diskutera hur djurets egenskaper och livsmiljö ser ut.
    • Uppmuntra till kreativt tänkande och unika idéer.
    • Ge exempel på namn på djuren.
  3. Berättande i grupp (15 min)

    • Låt eleverna samla sig i små grupper.
    • Varje elev berättar om sitt djur för gruppen.
    • Uppmuntra eleverna att ställa frågor till varandra.
    • Samla in idéer för en gemensam berättelse.
    • Diskutera hur djuren kan interagera med varandra.
  4. Avslutande reflektion (10 min)

    • Samla hela klassen för en gemensam reflektion.
    • Diskutera vad eleverna lärt sig om djur och fantasi.
    • Fråga om deras favoritdel av lektionen.
    • Sammanfatta lektionen och koppla till kreativitet.
    • Berätta om nästa lektion och vad de kan förvänta sig.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Djurens egenskaper: Eleverna lär sig att beskriva djur utifrån deras unika kännetecken och livsmiljöer.
  • Kreativ skrivande: Eleverna får öva på att skapa berättelser och beskriva sina egna idéer genom att rita och berätta.
  • Samarbete: Genom gruppdiskussioner och berättande lär sig eleverna att samarbeta och lyssna på varandra.
  • Läskunnighet: Genom att läsa högt och diskutera texten får eleverna öva på läsförståelse.
  • Fantasi och kreativitet: Lektionen uppmuntrar eleverna att använda sin fantasi för att skapa nya världar och varelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Nomadinen Ett påhittat djur som ständigt byter bo. Från franskans "nomade", som betyder "flytta omkring".
Klumpantropus Ett tungt och tröttsamt djur med mänskliga drag. Från grekiska "klumpos" (klump) och "anthropos" (människa).
Gulalan Ett färgglatt djur med vingar och en ballongliknande hals. Egentligen ett nyord, ingen etymologi.
Väntansdjur Djur som står stilla och väntar vid havet. Från svenska "vänta", som betyder att stanna eller avvakta.

Diskussionsfrågor

A. Om du kunde skapa ett helt nytt djur, hur skulle det se ut och vad skulle det kunna göra? Diskutera i små grupper och dela era idéer.

B. Tänk på ett djur som ni känner till, hur liknar det djuret de som beskrivs i boken? Finns det några egenskaper som ni skulle vilja ge det djuret för att göra det mer unikt?

C. Om djuren i boken hade känslor, vad tror ni de skulle känna när de väntar vid havet? Diskutera vad ni tror de väntar på och varför.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort berättelse om sitt påhittade djur och dess äventyr. De skriver ner sina idéer på ett papper och illustrerar det med bilder. Berättelsen ska innehålla en inledning, en handling och en avslutning. När de är klara uppmuntras de att dela sina berättelser med klassen. Eleverna kan också skapa en liten utställning av sina djur och berättelser i klassrummet.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vilket djur gillade du mest? Elevernas egna svar
Vad var det roligaste med lektionen? Elevernas egna svar
Hur skulle du beskriva ditt djur? Elevernas egna svar
Vilka egenskaper har ditt djur? Elevernas egna svar
Vad väntar Väntansdjuren på? Elevernas egna svar
Kan djuren kommunicera med oss? Elevernas egna svar
Vad skulle du vilja lära dig mer om? Elevernas egna svar
Varför är fantasi viktigt? Elevernas egna svar

Hemuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skriva en berättelse om ett äventyr med sitt påhittade djur. Berättelsen ska innehålla minst tre olika miljöer och beskriva vad djuret gör där. Eleverna ska också rita en bild av sitt djur i den miljön. Denna hemuppgift låter dem fördjupa sig ytterligare i sin fantasi och kreativitet.

Citat

”Fantasi är viktigare än kunskap, för kunskap är begränsad.” – Albert Einstein (1879-1955).
Detta citat påminner oss om hur viktigt det är att låta fantasin flöda, särskilt i skapandet av nya djur och berättelser. I denna lektion uppmuntras eleverna att tänka utanför ramarna och skapa något unikt.


Modern Tillbaka-knapp