Lektionsplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Poesi och uttryck i Nils Ferlins dikt “Du har tappat ditt ord”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera litterära verk av olika slag och från olika tider. De ska också kunna resonera om dikter och andra litterära texter, både muntligt och skriftligt. | Eleven diskuterar med viss säkerhet och utvecklar sina tankar kring olika typer av texter. Eleven framför åsikter som i viss mån är underbyggda och anpassade till syfte och mottagare. [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9] |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Nils Ferlin och dikten “Du har tappat ditt ord” (10 min)
- Presentera författaren Nils Ferlin och hans stil.
- Förklara dikten “Du har tappat ditt ord”, samt dess teman som ensamhet, missförstånd och förlust.
- Läs dikten högt och ge eleverna tid att följa med i texten.
- Diskutera kortfattat vad eleverna tänker om innehållet i dikten.
2. Teman och symbolik i dikten (10 min)
- Be eleverna identifiera och diskutera de centrala teman i dikten: tystnad, förlust och uttryck.
- Gå igenom dikten och påpeka symboler och litterära tekniker som Ferlin använder.
- Diskutera hur de olika symbolerna förstärker dikten.
- Låt eleverna ge exempel på liknande teman från andra litterära verk de känner till.
3. Språkbruk och stilistik i poesi (10 min)
- Gå igenom Ferlin’s val av ord och meningar i dikten.
- Diskutera poesi och dess användning av rytm, metaforer och andra stilistiska drag.
- Låt eleverna prova att hitta egna exempel på stilfigurer i dikten.
- Be eleverna fundera på varför poeter använder dessa tekniker.
4. Elevernas reflektion och analys (10 min)
- Låt eleverna arbeta i grupper för att analysera dikten.
- Be grupperna diskutera vad de tror att dikten handlar om på ett djupare plan.
- Uppmuntra eleverna att komma med egna tolkningar av dikten.
- Sammanfatta diskussionerna och ge eleverna möjlighet att dela sina reflektioner med hela klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
-
Nils Ferlin och hans poesi
Nils Ferlin var en svensk poet som blev känd för sin melankoliska och ofta humoristiska stil. Han skrev ofta om ensamma och olyckliga människor som brottades med sina känslor och livsval. Hans dikter kan ofta kännas tidlösa eftersom de handlar om universella teman som förlust, längtan och missförstånd.
-
Poesi och stilistiska drag
Poesi kännetecknas ofta av en komprimerad och rytmisk form. Språket är ofta symboliskt, och poeter använder metaforer, liknelser och andra stilfigurer för att förmedla djupare betydelser. I Ferlins dikt finns exempel på både personifikation och metaforer som förstärker diktens budskap.
-
Symbolik i litteraturen
Symbolik innebär att man använder ett konkret föremål eller en handling för att representera något abstrakt. I “Du har tappat ditt ord” kan tystnaden ses som en symbol för förlorad kommunikation och missförstånd, vilket kan vara en viktig del av analysen.
-
Teman i dikten
Dikten behandlar teman som förlust, ensamhet och oförmåga att kommunicera. Dessa är ofta återkommande teman i litteratur och poesi, och de handlar om hur människor hanterar sina känslor och relationer.
-
Att analysera poesi
Att analysera poesi innebär att se på både det uppenbara och det underliggande i en dikt. Eleverna behöver lära sig att förstå och tolka de olika lager som kan finnas i en dikt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tystnad | Ett tillstånd där det inte finns ljud. I dikten används tystnaden för att beskriva bristen på kommunikation. | Kommer från gammalsvenska tyst, som betyder “tystlåten, stilla”. |
Förlust | När något tas bort eller går förlorat. I dikten handlar förlust om att förlora förmågan att uttrycka sig eller förstå varandra. | Härstammar från latin perditio, som betyder “förlorad, förstörd”. |
Missförstånd | När någon tolkar något felaktigt. I dikten representerar missförstånd de problem som uppstår när människor inte kan uttrycka sig klart. | Kommer från gamla svenska miss-, som betyder “fel”, och förstånd, som betyder “förmåga att förstå”. |
Metafor | En stilfigur där ett ord eller en fras används för att beskriva något annat, utan att använda “som”. I dikten finns exempel på metaforer där känslor beskrivs genom konkreta objekt. | Från grekiska metaphora, som betyder “överföring”. |
Personifikation | En stilfigur där abstrakta begrepp eller saker får mänskliga egenskaper. I Ferlins dikt personifieras tystnaden. | Från latin personificare, som betyder “att göra till en person”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar tystnaden i dikten hur vi förstår kommunikationen mellan människor?
B. Vad innebär det att “tappa sitt ord” och varför tror du att förlusten av ord är central i dikten?
C. Hur skulle du tolka känslan av ensamhet i dikten? Tror du att det handlar om en fysisk eller emotionell ensamhet?
Aktivitet
Låt eleverna arbeta i par och skapa en egen dikt som handlar om förlust, tystnad eller missförstånd. Ge eleverna en struktur att följa, men uppmuntra dem att vara kreativa i sina val av stilfigurer och uttryck. Efter att eleverna har skrivit sina dikter, kan de läsa upp dem för klassen och förklara sina val av ord och stilistiska drag.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar dikten om? | Dikten handlar om tystnad och förlust av ord och kommunikation. |
2. Vad betyder symbolen för tystnad i dikten? | Tystnaden symboliserar en brist på kommunikation och förståelse mellan människor. |
3. Vilka stilfigurer kan du hitta i dikten? | Metaforer och personifikationer, exempelvis när tystnaden personifieras. |
4. Vad gör dikten relevant för oss idag? | Dikten handlar om universella känslor som ensamhet och missförstånd, vilket många kan relatera till. |
5. Hur skulle du tolka förlusten av ordet? | Förlusten av ordet kan symbolisera svårigheten att uttrycka sina känslor eller kommunicera med andra. |
6. Varför är förlusten av ordet så viktig i dikten? | Förlusten av ordet förhindrar kommunikation och skapar en barriär mellan människor. |
7. Vad betyder det att dikten är skriven i första person? | Dikten använder första person för att ge en mer personlig och intim känsla av förlust och ensamhet. |
8. Hur relaterar du till de teman som tas upp i dikten? | Eleverna kan ge sina egna reflektioner om förlust, tystnad och ensamhet. |
Hemuppgift
Läs dikten “Du har tappat ditt ord” igen hemma och skriv en kort reflektion (ca 150-200 ord) om vad tystnad och förlust betyder för dikten. Diskutera i din reflektion om du tycker att dikten är relevant för vår samtid och på vilket sätt.
Citat
”Tystnad är inte tomhet, den är full av svar.” – Nils Ferlin (1933)
Detta citat handlar om hur tystnaden inte bara innebär frånvaro av ljud, utan också kan fyllas med betydelse. På samma sätt, som i dikten, kan tystnaden vara ett uttryck för något djupt och viktigt som inte kan sägas med ord.