Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 1 – 3
Kurs: Svenska
Tema: Diktens värld och livets frågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsa och samtala om skönlitteratur och andra texter med litterär kvalitet. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Skriva enkla texter med tydlig struktur. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Analysera och tolka dikter och andra litterära verk. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Använda och förstå grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp. | Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till poesi (10 min)
- Presentera temat för lektionen: poesi och dikter.
- Berätta kort om syftet med diktsamlingen "En bro av poesi".
- Visa exempel på några av de poeter som är representerade i boken.
- Diskutera vad poesi kan betyda för oss och hur den kan uttrycka känslor.
2. Diktläsning och reflektion (15 min)
- Läs en eller två utvalda dikter högt för klassen.
- Låt eleverna fundera på vad dikterna handlar om.
- Diskutera i par: Vad tyckte ni om dikten? Vad kände ni när ni hörde den?
- Dela med klassen i storgrupp.
3. Diktanalys i grupper (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en dikt att analysera.
- Låt dem diskutera: Vad handlar dikten om? Vilka bilder väcker den? Finns det några känslor i dikten?
- Grupperna presenterar sina tankar för klassen.
4. Kreativ skrivning (10 min)
- Be eleverna skriva en egen kort dikt inspirerad av det de har läst.
- Uppmuntra dem att använda bilder och känslor i sina texter.
- Dela med sig av dikten i par eller små grupper.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Poesi: Förstå vad poesi är och hur det kan uttrycka olika känslor och tankar.
- Dikts struktur: Lär dig om olika former av poesi, som rim och fri vers.
- Bilder och metaforer: Lär dig hur bilder och metaforer används för att förmedla budskap.
- Känslor i texter: Diskutera hur dikter kan återspegla människors känslor och livserfarenheter.
- Självuttryck: Förstå vikten av att kunna uttrycka sig själv genom att skriva och läsa poesi.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Poesi | En litterär genre som uttrycker känslor och tankar i en konstnärlig form, ofta med rytm och rim. | Härstammar från grekiska "poiesis" som betyder "att skapa". |
Dikt | En kort litterär text som ofta har ett särskilt mönster av ord och kan innehålla rim och stavelser. | Kommer från fornnordiska "dikt", som betyder "berättelse". |
Metafor | En bildlig beskrivning där ett ord eller en fras används för att beskriva något annat, utan "som". | Härstammar från grekiska "metaphora" som betyder "överföring". |
Rim | En ljudlikhet mellan ord, ofta placerade i slutet av versrader i poesi. | Härstammar från latin "rhymus". |
Känsla | En emotionell upplevelse som kan uttryckas genom ord, som glädje, sorg eller vrede. | Härstammar från tyska "Gefühl". |
Diskussionsfrågor
A. Hur kan poesi hjälpa oss att förstå våra egna och andras känslor bättre?
B. Tror ni att dikter kan förändra hur vi ser på världen? Hur i så fall?
C. Om ni skulle skriva en dikt om en händelse i ert liv, vad skulle ni välja och varför?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en klassdikt. Dela in klassen i mindre grupper och ge dem i uppdrag att tillsammans skriva en dikt. Varje grupp får välja ett gemensamt tema, som till exempel "vår", "vänskap" eller "drömmar". De får 20 minuter på sig att diskutera och skriva, och sedan presentera sin dikt för klassen. Dikten kan även illustreras av eleverna för att skapa en visuell koppling till texten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar poesi om? | Poesi handlar om känslor och tankar. |
Nämn en poet som finns med i "En bro av poesi". | Exempel: Karin Boye. |
Vad är en metafor? | En bildlig beskrivning utan "som". |
Hur kan man skapa rim? | Genom att använda ljudlikhet i ord. |
Vad betyder "dikt"? | En kort litterär text. |
Hur kan jag uttrycka känslor i en dikt? | Genom att använda bilder och känslor. |
Varför är poesi viktigt? | För att förstå och uttrycka känslor. |
Vad ska ni göra som hemuppgift? | Skriva en egen dikt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen dikt på temat "Natur". De ska använda bilder och känslor de upplever när de tänker på naturen. Dikten ska innehålla minst fyra rader och kan rimma om de vill. Eleverna får också i uppgift att illustrera sin dikt med en teckning som representerar temat.
Citat
”Dikt är en uttrycklig formulering av det som inte kan sägas.” – Walter Benjamin (1892-1940)
Detta citat belyser hur poesi kan fånga känslor och tankar som är svåra att uttrycka med vanliga ord. Det knyter an till lektionen genom att vi utforskar hur dikter kan ge ord åt våra inre upplevelser och skapa en djupare förståelse för livet och dess frågor.